söndag 27 april 2008

Tålamod

Jag har verkligen fruktansvärt lite tålamod när det gäller datorer (ja eller det gäller nog ganska många saker men det visar sig verkligen när det kommer till datorer). Blir vansinnig när saker krånglar, tar för lång tid, hackar eller inte fungerar som jag har tänkt... Tänder till direkt och sätter mig och svär och blir totalt uppgiven. Oftast brukar det sluta med ett samtal till Per eller Jånas: Buuuhuuuu, jag vet inte vad jag ska göra!!! Så löser de det på 1 minut... Då känner man sig så där lite lagom korkad och tjejig... Gillar det inte...

Idag har jag svurit långa långa meningar och slagit på datorn, kastat saker (dock på sängen för jag är inte så destruktiv så jag vill att något ska gå sönder :$ vilken rebell va?!? ;P) och skrikigt högt... Pinsamt om jag hörs in till grannen :$ Men det är fasen rätt åt honom som inte fixat ett vettigt Internet åt mig!!! GAAAAHHH!!!! Nu blev jag förbannad bara över att tänka på det. Såååååååå segt ibland!

Avskyr när man behöver uppdatera saker för det slutar ALLTID ALLTID ALLTID (finns inget undantag där inte) med att något inte längre fungerar som det ska/som man vill. :(

Tydligen ska det vara väldigt skoj att se mig genomgå denna frustrationsfas för det brukar vara ett fasligt fnissande när jag försöker fixa något och det inte funkar... Per hade väl kissat på sig av skratt om han sett mig idag... :$

Vad försökte jag då göra? Jo jag kan ju ge er datakunniga ett gott skratt för det är säkert självklara saker... om man kan det... Jag kommer säkerligen inte använda rätt datatermer så nördar behöver inte påpeka det... :P

Pratade lite med Linus om "vibbar" på msn och jag bestämde mig då att fixa en mess patch (som jag haft på min stationära) även till min bärbara så att jag kan ta bort en massa tråkiga knappar från msn samt skicka hur många vibbar jag vill. Fick en mess patch från Linus till och med (smidigt värre) men det kunde bara funka om det var en speciell sökväg till msn. Datageniet Astrid tänkte då: Ja men då avinstallerar jag bara msn och installerar det på rätt plats! Genialt! MEN då kommer Vista med sina %¤#¤¤#-excelfasoner och ska göra allt automatiskt, även sånt man inte vill, och låter mig inte välja var det ska installeras utan det hamnar återigen på samma plats... Gick verkligen inte att välja något annat ställe... Buuuhuu...

Försökte då mig på att flytta programmet och jag tyckte faktiskt att det såg ut att ligga under rätt sökväg men ikke... Började då fundera på om det faktiskt är värt att lägga ner så mycket tid för att bli av med några knappar och kunna vibba... NEJ det är så klart inte värt tiden MEN om jag skulle ge upp då har ju datorn vunnit -och jag avskyr att förlora så jag gav minsann inte upp!!!

Googlade runt lite och hittade tillslut en uppdaterad patch jag kunde använda :) , då var det ju bara inställningarna kvar då... vi behöver väl inte gå in på hur bra det gick men de som varit på msn idag kanske sett att jag farit som en jojo upp och ner... :$ Tillslut hade jag ändå lyckats!!! TRIUMF!!! Jag gjorde segerdansen och hånflinade åt datorn, JAG VANN!!!

Linus tipsade mig då om någon plustjänst som hade lite roliga saker och kaxig som jag då var tänkte jag: Det måste jag ju också ha! I'm the haxor!!! Den installationen gick faktiskt ovanligt smärtfritt men när det var dags för inställningarna så sket det sig... Denna körde nämligen över det som mess patchen gjorde så allt blev bara knas :( Svor lite till och förbannade mig själv som inte kunde vara nöjd med segern tidigare utan envist skulle ge datorn en ny chans att trycka ner mig... Suck och stön och bök!!! Då var det bara att börja om och ändra tillbaka...

Några timmar senare då: Jag har en grymt fin msn utan massa onödiga knappar och jobbig reklam. Jag kan vibba fritt och skicka roliga ljud, skriva script och leka nörd. Dessutom spelas hamsterdance när jag någon ny skriver till mig -Enbart för dig Lisa! ;)

Antal svordomar: De gånger jag pratat högt var det ett snitt på 3 fula ord per mening.
Antal onda tår: Två efter att jag sparkade i sängen på en inte lika mjuk del som jag hade tänkt
Antar samtal till Per och Jånas: 0!!!
Antal segrar för Astrid: 2 och jag är sååå nöjd! ;)

Inga kommentarer: