söndag 12 oktober 2008

Gästbloggare: Ballon


Okejdå, han heter väl inte Ballon då men det är så jag känner honom :) En av de kuliga människor som jag träffat genom student.se. I korta drag då för er som inte känner honom: Långhårig typ med skeatarstil (hur fasen stavas det). Göteborgsfinne som gillar skidor och musik, men då inte popsnöremusik utan riktig musik :) Som synes på bilden är vi ganska lika, båda gillar att sticka ut tungan på kort :P
Här kommer det:

Idag har jag fått den tveksamma äran att gästblogga. Först tänkte jag göra nåt smart och genomtänkt, men vafan, det är inte därför jag är här...

Behold: The Rant!

Viasat Sport har precis frigjort mina helger i allmänhet, och söndagar i synnerhet, genom att flytta F1:en, mitt under pågående upplösning av mästerskapet, till den nystartade kanalen Viasat Motor. Detta drag innebär att det inte finns något som helst incitament kvar för att stå ut med stolpskotten Janne Blomqvist och Eje Elgh (som iofs byts mot Lill-Lövis) och i framtiden blir det Pirate Bay som förser mig med F1-sändningar i efterhand från något intressant land. Förslagsvis England eller varför inte Finland? Möjligheten att se sista två loppen livesänt är å andra sidan av akademisk betydelse sen Kimi missade möjligheten att ro hem VM i år, till följd av Lewis Hamiltons högst osnygga manöver in i första kurvan. Han fick sitt straff och nollade, ett inte helt okänt scenario för den som följde förra årets avslutande lopp. Efter loppet satte jag mig upp och komponerade ett välformulerat inlägg till Viasat:

Subject: Skandal...
Att byta kanal mitt under avslutningen av F1-VM är inget annat än fittigt, i brist på ett bättre ord. Sug kuk.
Mvh
Tomas

Jag har inte riktigt bestämt mig för om jag behöver fila lite till på det innan jag skickar, vi får se hur känslan utvecklar sig under dagen. Jag vill ju inte riskera att dom missar någon nyans i mitt budskap.

Trots den tidiga uppgången (loppet gick 6:30 svensk tid) och den begränsade mängden sömn (max fyra timmar) kände jag mig inte trött efteråt, så morgonen har fortsatt i slötittandets tecken. Duntäcket har bytts mot mer traditionella underkläder och positionen i soffan vridits 90 grader så fötterna rent av når golvet, annars är det ingen större skillnad. I rutan har David Hasselhoff i sina glansdagar passerat. Fråga mig inte varför han hade en magnet med sig in i fängelset, det förklarades säkert tidigare i avsnittet.

Ett annat program jag sällan får glädjen att irritera mig på är Nyhetsmorgon. Idag tog dom emot samtal från oroliga sparare. Det är dock uppenbart att "experterna" (tre tanter från Alecta, Nordea resp. Privata affärer) har helt fel i sin bedömning att svenska kronan kommer totalrasa mot euron. Jag flyttade ju precis över mormor och morfars surt förvärvade pengar hit till Sverige från Finland. Klart kronan kommer gå minst lika bra som euron då...

I skrivande stund är det den minst övertygande uppsättningen "artister" någonsin i Idol som står på i bakgrunden. Som om det inte var nog med att programformatet är helt värdelöst: Gå ut och "framför" en supernedkortad version av en halvkass låt för att sedan få usel feedback av en ännu uslare jury under obekväma och onaturliga former, allt i dagens singelbetonade massmusikindustris tecken. Det talar ju sitt tydliga språk att ingen hört något av forna års svenska vinnare sen dess, ändå fortsätter det. Och publiken jublar för minsta lilla, det är så anti-jante man kan tänka sig. Jag kan inte ens få grepp om det är parodi eller på riktigt längre...

Men! Det var idag. Lördagen däremot var riktigt fin och kulminerade i... Tvätt! För att spetsa till det ytterligare så levde jag på gränsen genom att missa att starta ena maskinen, så nu får jag njuta av ännu ett tvättillfälle inom kort! Nästa helg är räddad!

/Tomas

3 kommentarer:

Tomas sa...

Riktig musik är det bästa.

Anonym sa...

Mycket bra gästbloggat Tomas =)

Ass sa...

Jag är nöjd med dig ;)