torsdag 23 maj 2013

KZ Neuengamme

Som sagt dags för en mindre rolig del av resan, men samtidigt det enda som jag faktiskt haft som önskemål skulle finnas med. Jag ville gärna se ett koncentrationsläger. I utkanten av Hamburg ligger ett minnesmonument över koncentrationslägret som låg där förr, KZ Neuengamme.


Tyvärr rev tyskarna själva mycket/i stort sett allt för att förstöra bevisen, så mycket var bara återskapat för att man skulle förstå hur området var uppbyggt tidigare. Det fanns även olika utställningar i flera byggnader där det fanns information och föremål som i alla fall kunde ge en bra bild av hur det var.


Stolpar var uppsatta för att visa var stängsel hade varit.


Bitvis hemsk läsning...


Det är inte bara raps som är gult. Området var fullt av maskrosor.


Hemskt som sagt...


En del av den gamla arresten:


Alla fångar, ja eller arbetare som de väl kallades, hade märkning.


Beräkningar gjorda vid kolförvaringen:


En av maskinerna "arbetarna" fick arbeta med.


Ett berg med skor...


Bara jobbigt att se på bild...

Då var denna trevligare att se. En del namn blir roligare på tyska, Schwimmwagen, Simvagnen.


Hemska människor...


Det fanns ingen gaskammare här, men väl ett krematorium som fick ta hand om alla döda kroppar...


Vid platsen för krematoriet låg nu en minnessten som hade färska blommor vid sig. Ingenting är glömt...


Hela Tyskland var fullt av olika former av läger.


Vore nog intressant att åka hit någon gång, men det vore nog betydligt mycket jobbigare psykiskt...


Inne vid huvudutställningen fanns bitar kvar från ett av staketen.



Det fanns egentligen hur mycket information som helst. Man hade kunna gått i flera dagar och bara läst på om de olika personernas historier.


Till exempel kunde man läsa om Herr Långben:


Egentligen ville jag läsa allt, för jag tycker det är så intressant, men eftersom det inte gick så visste jag inte helt vad jag skulle läsa, då blev det istället för mycket. Svårt att veta vad man skulle välja av allt. Då var det himla bra att det fanns en film att kika på (och att den fanns på engelska). Där fick man med sig det övergripande viktiga.


Sköna sängar?


Sparad vägg från en av byggnaderna:


Bestik:


Antalet döda...


Ett SS-bältesspänne:


Några av vagnarna som användes för att forsla grejer till fabriken.


Fabriken där, om jag förstått allt rätt, tegelsten framställdes. Det skulle förklara ganska mycket ;)


Det fanns en anslagstavla där man kunde sätta upp åsikter om utställningarna. Judith hade vettiga åsikter!


Efter att ha varit där, sett och förstått ännu mer hur människor har blivit behandlade, ja till och med blivit dödade, i mängder, enbart för sitt ursprung/religion så kan jag inte förstå hur det kan finnas en enda som röstar på Sverigedemokraterna. Ja nog för att jag hade svårt att förstå det innan också, men nu blev jag verkligen påmind över hur det var... Återigen: Enbart för sitt ursprung/religion... Ska det verkligen spela någon roll?

Jag kommer inte framföra några politiska åsikter i det hela med argument emot Sverigedemokraterna, det här är ingen politisk blogg, men herregud! Hur jävla dum i huvudet får man vara? Sån skev syn de helt uppenbart måste ha! Som att vi vore som arier som alla andra ska efterlikna, annars får man inte finnas i vårt land. Det som är mest skrämmande är väl att om man skulle be dom läsa på angående nazismen, rashat och liknande skulle de säkert bara tycka att det var bra grejer... Precis som den som klottrat i den här busskuren...


Nazizten är den sanna övermänniskan

Skrämmande... Nej jag vet inte vad jag ska säga riktigt... Jag blir bara upprörd! Glenn Hyséns ord från twitter passar ganska bra: Tittar på ett program på National Geographic om koncentrationsläger och Hitler. Fy fan va fittigt. Det är röva. Ha det gott. Glenn

Nej, för att lätta upp stämningen lite kan jag bjuda på den här parkeringsbilden. Alla parkeringarna var lediga... Helt fritt... Ändå lyckades personen parkera snett i diket?! :-O

Inga kommentarer: