måndag 20 maj 2013

Der Hessenstein

De senaste timmarna har varit svettiga, ja inte enbart pga temperaturhöjningen guldet i Hockey-VM gav. Jag har även fått feber :S Har sovit i stort sett hela dagen och har nu proppat mig full med piller och känner mig lite bättre, så nu ska få mer från resan! :)

På fredagen var det dags för utflykter i närområdet. Vi började med att resa västerut mot ett torn, Der Hessenstein, som Michelle hade spanat in strax utanför Lütjenburg. Har ingen riktig koll på vad det var för torn om jag ska vara ärlig... Vi var mer bara där för upplevelsen och att spana ut över området än att lära oss något. 

01 torn negativ

Nu såg det väl inte helt ut sådär... Jag skojade lite mer er och ändrade färgerna till negativ. Jag skojar då till det ibland! ;)

Nej, såhär såg tornet ut på riktigt:


Lite grodperspektiv på det hela:

02 torn

Vi gick in och startade vandringen uppåt...


Så här tjusig är jag när jag fotar förövrigt:


På vägen upp kunde man spana ut genom de färgade fönstren. 

11 fönster

Man kan även skoja till det lite. Det gillar vi!


Efter 111 steg var vi uppe!


Man kunde tydligt se det typiska för området som Michelle redan har berättat om. Man bor i en by eller så bor man inte alls. I Sverige ligger det ju många små torp emellan byarna. Det finns inte här alls! Mellan byarna är det bara skog och ängar.

Undrar om torntopparna är formade såhär för att det ska vara svårt för fåglarna att sätta sig och skita ner tornet?!

20 torn

Det går inte att ha med Michelle vid räcken! Återigen försökte hon hoppa och jag fick säga till på skarpen :S


Gick inte att klaga på utsikten i alla fall! Kanske därför hon så gärna ville ner?! :)

27 utsikt

Tornet var fullt med klotter, eller snarare inristningar :(


Vi började fundera på fall man borde rista in något... Det kanske var tradition?! Som tur var fanns redan våra initialer där, så vi kunde låtsas att vi redan gjort det! :)



GAAAAAAAH!!! En gigantisk insekt är efter oss!!! Vi är fast i tornet!!!


Men ingen panik! Vi har ju läst sagor! Det är bara att släppa ut sitt hår och låta hjälten klättra upp och hjälpa till! Nu hade jag väl kanske lite väl kort hår för det...


Man ser även att jag inte var helt bekväm med höjden... Ville inte släppa räcket när jag var så nära kanten :S

Trots att ingen hjälte kom lyckades vi ta oss ner helskinnande och kunna bege oss mot stranden som var vårt nästa mål. 

Inga kommentarer: