tisdag 21 maj 2013

En åsnepark, en stenkyrka och rökt skinka

På väg mot stranden gjorde vi några småstopp. Jag menar, man måste ju kika vad en åsnepark egentligen är för något! :-O


Nog blev vi lite sugna att gå in... Jag menar, unika vita åsnor och en gigantiskt stor åsna... Men eftersom det bara var barnen som fick rida på åsnorna så skippade vi det :P


Sen kom vi till en giraffpark. Eller det såg i alla fall ut som det.


Jag har ju vana av att smygklappa giraffer från Kolmården, så jag passade på även här!


Vid giraffparken låg en maffig stenkyrka, Kirchengemeinde Hansühn.


Jag önskade att jag hade haft ett vidvinkelobjektiv för att få med hela på ett bra sätt.


Imponerande bygge!

08 kyrka

Att mura med tegelsten med samma storlek lär ju vara relativt enkelt i jämförelse med olikformade stenar.

09 kyrka

Charmiga "utbyggnader" hade den också.



Något som var återkommande under vår resa var monument resta över krigens offer. Här från första världskriget:


Här från andra världskriget:


Några gamla gravstenar:


Penséer var populärt även på tyska kyrkogårder.


Här hittade vi bröderna Grimms släktingars grav! Eller, ja, det skulle ju kunna vara det i alla fall?!


Vad är nu detta? Jo, Braasch's Schinkenräucherei, ett ställe där de röker och säljer skinka.


Något osäker på vad det här hade med skinkfabriken att göra, men det stod i alla fall som prydnat i trädgården. Kanske mer logiskt än en giraff är klart...


Detta var den gamla fabriken som jag förstod det. Med anor från 1663. Inte illa!


Nu kanske du undrar: Men hur långt ifrån Berlin var det här då? Jo, då kan jag svara 374 kilometer!


Ehhh, bra att veta?!? :-O

Även denna by var full av tegelhus men det fanns en hel del med sådana här lite häftigare tak. Vet inte helt vad det är för material dock.

25 hus

Jag tror den här sortens tegelhus (med trädetaljer) är ännu mer populära mer söderut, men de fanns även här.


Maffigt tak/övervåning!


Nej men det var ju stranden vi skulle till! Iväg igen!

Inga kommentarer: