tisdag 19 februari 2008

What happend?

Jag gillade verkligen mitt jobb... Jag, Claes och Kronk hade koll på webdelen, skötte alla våra projekt från start till mål. Det flöt på utmärkt (till och med när jag blev brutalt lämnad som rookie efter tre månader på jobb när de andra två gick på semester -samtidigt! Nej jag är inte bitter över det, vad får dig att tro det?)! Socialt kunde man verkligen inte klaga på kontoret. Skön stämning och (mestadels) roliga uppgifter att dona med. Jag var både projektledare (PL) och programmerare (DP) så jag hade hand om varje steg i insamlandet. Trivdes riktigt bra!

Nu ska en PL inte länge få programmera utan allt ska ske med hjälp av en DP. Alla PL "får" hålla på med web och det finns ingen upplärning när det gäller nya saker här på jobbet utan det är: Learn by misstake - som gäller. Det kan omöjligt vara den bästa metoden att lära sig på! En PL som enbart har jobbat med telefonintervjuer tidigare tänker inte automatisk på allt som är annorlunda på web...

Nu håller alla PL i alla fall på med web och jag har mot min vilja blivit någon slags "testperson"... Jag testar och korrigerar för aldrig är det "rätt" från början... Det är inte kul att sätta sig och rätta andra personers jobb och bemötandet man får är inte alltid det trevligaste fast man faktiskt rättar FEL -sånt som gör att vi får missnöjda kunder=sämre rykte=färre jobb=sämre omsättning=inte kan få lika bra förmåner på jobbet -i slutändan drabbar det ju en själv men det verkar inte som att alla tänker på det. Man måste ju vilja göra ett bra jobb, eller?!

Dock får jag från PL-håll oftast positivt just eftersom de inte har samma erfarenhet och blir glad när man påpekar saker som de inte tänkt på (dock tycker ju jag då att de kanske borde lära sig och inte göra om samma misstag då...) men från DP-håll känns det som att de bara blir sura. Mycket av det som är fel är sånt som även DP borde ha kommenterat på. I alla fall... Känns som att DP tror att jag personligen inte litar på att de har programmerat rätt, men det är ju inte så det är. Det som är osäkert är "nybörjar-PL" som inte vet hur det bör se ut. Åsikterna jag kommer med tas emot med: Men orka bry dig! Neeeej, jag vill inte ändra mer i det här projektet! Men hur troligt är det? Spelar det verkligen någon roll? Varför? Det är inte så kul... Känner mig som en bitch... Svårt att då motivera sig själv att fortsätta... Jag vill inte testa... Men det är ju för att göra så bra grejer som möjligt som det görs... Säger som Anders: Mer kärlek i projekten!! Då skulle vi inte behöva någon som testade och sågs som en subba...

Skulle jag fortsatt som projektledare hade jag inte fått programmera mina projekt själv och varför skulle jag vilja släppa den delen när jag ser felen som uppkommer så tydligt nu?! Visst, jag gör också fel, så bra är jag inte ;) men ändå... Då är det mitt fel och bara mitt... Då kontrolleras det bättre för är det en själv som får skiten så blir det att man vill vara säkrare på att det är rätt. Lättare att försvara sig mot kund då... Men men, nu är vi en massproducerande kvantitetsmaskin istället för en kvalitetsleverantör som jag önskar att vi var (och som jag tycker att vi låg närmare tidigare)... Bara att anpassa sig och flytta till Larvik och försöka lära dom ett och annat om kvalite, sunt förnuft, kärlek till projekt, prioriteringar och inte bara trycka ctrl+c och ctrl+v :P

Känns som lite sämre stämning på jobbet med, hänger nog ihop med att alla har för mycket att göra... Men vi ska ju få avbelastning... Still waiting... Fast jag trivs allt bättre ihop med Lisa, Claes och Kronk -Vi är verkligen bäst! Eller vad säger ni? :P (internt nu, övriga behöver inte förstå ;) )

Nu bloggade jag visst på arbetstid... men jag behövde skriva av mig...

P.S Alla DP och PL passar inte in på min generalisering... Men det är lättare att klaga på alla ;) D.S.

Inga kommentarer: