lördag 18 januari 2014

Nygårdskällan

Lördagens aktivitet blev att styra Cosby mot Molkom och en av vandringslederna som ligger där i närheten, den led som går till Nygårdskällan.

Jag var för bekväm av mig för att ha med systemkameran så de flesta bilderna i detta inlägg har jag bytt till mig i efterhand. Jag fick slita här hemma och servera både must och baconchips under bildredigeringen för att få de här bilderna, men det var det värt :)

Ingen hade gått på leden sen det kom snö så det var ca 20 cm pudersnö att pulsa fram i. Det var ordentligt kuperat också, så även fast det inte var någon längre bit att ta sig (dryga 2 km enkel väg) blev det riktigt jobbigt för ben och ljumskar.

Grenarna var täckta av snö som nästan såg ut som badskum.

Lockande att dra i grenarna och försöka få snön att landa på de övriga :D

Vandring utan fika vore ingen vandring alls! Jag testade Ballerinas mjölkchokladvariant.

Betyg? Den är slut nu... Sen länge... :) Även fast den ser helt felvänd ut...

Hanne hittade en toalett i skogen. Så bra att de har fixat sådana längst med leden ;)

Vi gick över en bro en gång, vi stod så här :)

Fint att Hanne "står så här" med sin tumvante :P

På ett ställe fanns det rep till hjälp för att ta sig upp. Ser väl inte så brant ut på bild dock...

Klättra klättra...

Jag testade inte bara Ballerina mjölkchoklad för första gången, utan även att planka. Dock hade jag missförstått det lite och hade armarna utåt och tryckte inte ner ansiktet i snön på bänken... Det kanske blir att (flyg)plana det här istället... :P

Inte bara jag som roade mig i snön utan även Hanne härjade runt och gjorde en snöängel.

Genade över en åker där det blev tävling i att hinna först till andra sidan. Jag kom inte först, trots tjuvstart... :S

Så var vi då framme vid källan med det klara och friska vattnet. Högst troligt ökade jag min livslängd med några år tack vare att jag drack ur källan!

Vandring utan två fikapauser vore ingen vandring alls!

Gillar min tyvärr helt omedvetna lillfingerhållning när jag dricker min oboy... Fint ska det va!

Det var faktiskt en premiär till denna dag! Det var första gången jag hade med mig min Fjällräven Kånken på äventyr :) Mycket nöjd med den! :) Skön att ha på ryggen och bra storlek för det man behöver ha med sig (fika och sittunderlag).

Det är visst svettigt att gå på tur... Själv hävdar hon att det kom från när hon gjorde snöängel, men jag vet inte det ja... :P

Verkar som att min nya trend att plana redan har börjat att gro... ;)

Som sagt, man fick passa sig för grenryckningar...

Tog en annan väg tillbaka som tyvärr blev rätt tråkig. Mycket raksträcka med svag lutning uppåt. Ska du hit och vandra -ta den längre vägen!

Tur att det i alla fall resulterade i någon fin bild att testa på nya vägar :)

Avslutade turen med att gena över en åker igen. Traska traska traska... Tungt!

Cosby såg ut att frysa där han stod och väntade på oss...

Nöjd med turen och kan mycket väl tänka mig att åka tillbaka till sommaren och se hur det ser ut då.