fredag 2 oktober 2009

Donnie Darko

Titel: Donnie Darko

IMDB-betyg: 8,3/10

Tipsare: Lasse (och tydligen även Tobbe så här i nästan efterhand -läskigt)

Handling: Jag är så förvirrad att jag knappt kan återberätta den. En psykiskt störd kille, Donnie, går i sömnen och träffar en gigantisk kanin, Frank, som säger att världen går under om 28 dagar. (Ja ni hör ju, redan här blir man lite fundersam.) Detta samtidigt som en jetmotor faller ner i hans sovrum. Efter detta genomför Donnie flera brott som Frank "tvingar" honom att göra och det hela går ut på att Donnie ska ta reda på vad som händer om 28 dagar.

Dragplåster: Jake Gyllenhaal, Drew Barrymore, Patrick Swayze

Jag tycker: Gillar musiken och den har flera "sköna" biroller. Den är tung för hjärnan, sjuk och annorlunda. Men ändå så är den liksom bra på ett helt obeskrivligt sätt... Jag vet inte om jag fattat den rätt ens...

Ass-betyg: 7,7/10

1 kommentar:

Torbjörn sa...

Visst är den bra! Fast på ett konstigt sätt, man får liksom inget grepp om filmen. Går med fördel att se om flera gånger :-)

Annars rekommenderar jag Lost in translation. Seg, men rätt mysig film.