söndag 14 juli 2013

Bråvalla - Uppstarten

Jag hade aldrig varit på en "riktig" festival tidigare så jag visste inte helt hur allt skulle gå till. Som tur är så hade jag med mig en veteran, Elis, med ca 30 festivaler i ryggsäcken. Jag tyckte det lät överdrivet att man skulle behöva vara på campingen när den öppnade, kl 12 dagen innan allt startade, men det visade sig vara en bra grej.

Inte nog med att det i stort sett inte var någon kö in till parkeringarna (hörde talas om folk som stått i upp till 6 timmar i kö in till området senare :S), vi fick dessutom parkering på asfalt och sen kunde man i början använda sig av denna fina kö :)


Istället för att ställa sig i den flera hundra meter långa kön med kids kunde vi  ställa oss efter en så där ca 20 personer och glida in :) Denna kön togs dock bort senare under dagen.

Vi kunde nu strategiskt välja i stort sett vilken plats vi ville på campingen. Försökte komma nära, men inte för nära de 3 viktiga platserna på en festival: vattentoaletterna, maten och ingången till festivalområdet.

Under dagen trillade fler och fler in till vårt basecamp, en Skövdebo, ett par från Karlstad och ett gäng Pålsbodingar. Partytält sattes upp i mitten och det skulle visa sig gå åt i det ostabila vädret.


Lägg märke till hur grönt och fint det var i början... Det kommer ändras...

Finns många varianter på tält på en festival, den här var nog ett av de mest besvärliga att sätta upp. Ja inte själva kupoldelen, men att tejpa på en massa ponchos för att hålla det tätt tog bra lång tid. Undrar om det ens höll festivalen ut?


Spanade in utbudet i affären inne på campingområdet och de hade allt möjligt, både i matväg och prylar, så egentligen hade man inte behövt handla med sig något. Eller ja, om man gillar att köa är klart, för det var extrema köer i stort sett hela tiden in till butiken.


Kanske skulle jag köpa en groggmugg som även kunde användas till öl?! Det fanns även groggvirke men Jocke sa klokt att jag faktiskt ville komma ihåg banden, så några 2,25or blev det inte denna gång :P


Onsdagen blev en relativt lugn kväll. Ville inte vara för sliten på torsdagen, den viktigaste dagen på hela festivalen med The Happy Hippo Family, In Flames och Rammstein :)

Inga kommentarer: