onsdag 11 augusti 2010

En nära djuren upplevelse

Dag: 26
Plats: Kolmården
Antal mil: 311

Då var det äntligen dags för en av de saker jag planerat längst i sommar. Ja inte för att det är något att planera egentligen -för det är ju bara att åka dit... Men det som varit bestämt längst kanske... Fast det var ju inte bestämt när är klart... Nu har jag snurrat bort mig...

I alla fall: Det var dags för Kolmården!

Åkte och hämtade Lasse hemma hos Stickan och åkte vidare till parken. Lite nervösa att vi inte skulle bli insläppta eftersom vi inte hade några barn med oss men det gick fint! Kanske för att jag ser så ung ut!? (Försöker peppa upp mig själv efter de senaste ålderstecknen så som att jag kom in på 30+)

Strosade runt i parken och testade på det mesta och gick in och kollade på så gott som allt -men jag får erkänna att jag inte vågade åka den stora rutschkanan... Det var ju så mycket folk... Så många barn...


Jag är fasen imponerad över de som drar runt på barn i parken. Puttar runt på barnvagn samtidigt som de ska hålla koll på barnen... Det är jobbigt nog att gå runt som det är -varför ska det vara sådana backar?!? Pust... Jag behöver verkligen komma igång med träningen igen!

Bilder blev det några få. Hmm... Vad ska jag se som höjdpunkten då? Ja inte var det linbanan i alla fall... En besvikelse...

Vi bevittnade nästan en åsnefödsel -den hade hunnit komma ut när vi kom förbi men vi fick se slem och blod hänga ut från... ja... där bak... Fick se mamman tvinga ungen att ta sina första steg -något ostabil :)

En annan kul sak -i alla fall om man sett klippet: Jeg er en lille motorcykel -var att jag lyckades fånga en noshörning på bild när han åt bajs :D "Åh lort, det äter jag"


Jag har inte förstått hur jag zoomar med nya mobilkameran -kan man det?

Nej nu vet jag vilken som var höjdpunkten -Det var den kåta zebrahannen som med jättestånd sprang efter en hona och försökte para sig. Det var dock inte själva jakten som var det roligaste (även om det också var kul att se honom desperat springa efter) utan det var att höra föräldrarnas svar på barnens fråga: "Vad gör dom för något?"
-"De leker" var min favorit :)

Sen åkte vi tillbaka till huset för att koppla av. Mycket trevligt läge :)


Tog en promenad på marmorstigen uppför ett berg upp till marmormuseumet (tror jag klarade av en till brun skylt där ;) ) och vidare upp till en utsiktsplats. Nice!

Något som var mindre trevligt var att vi kom kom mycket närmare ett djur än jag tyckte var okej på denna promenad :S Bättre var det i djurparken! På stigen låg nämligen en ihopslingrad huggorm :-O Usch!!! Lasse trampade bara några centimeter ifrån och hoppade då till -då blev det fart på mig! Ganska säker på att jag satte personligt rekord i okontrollerad skogslöpning :S Usch... Pulsen tog ett tag på sig att gå ner igen...

På kvällen blev det sen en utsökt trerätters middag
Förrätt: Ahlgrens bilar med chokladöverdrag
Varmrätt: Hemmaodlad potatis, sås och kött
Efterrätt: Popcorn, vin och öl
Mycket gott :)

Sen började dryckeslekarna... Pust... Jag tror jag vann för jag fick massa klunkar! :P Har i alla fall lärt mig ett mycket bra spel som jag ska utsätta någon för i framtiden, eller jag menar spela med någon :)

Sammanfattningsvis: En mycket bra dag! :)

7 kommentarer:

Lisa Eriksson sa...

Sounds nice :)

Lollo sa...

Det låter som att det är på Kolmården allt händer! :)

Ass sa...

Det kändes i alla fall som en låååång dag :)

Zäta sa...

Att fika vid Marmorbruket är en favorit när jag hälsar på hos morfar :-) Vi brukar alternera nere vid vattnet och uppe vid utsikten!

Kan dock meddela att jag också sett orm där... :-(

Ass sa...

Åhå :) Vart bor han egentligen?

Zäta sa...

Han bor i Krokek, strax innan Kolmården

Ass sa...

Krokek som egentligen var Kolmården för Kolmården var egentligen något annat... Rörigt var det :) Men i Krokek var jag i alla fall och handlade :)