onsdag 21 augusti 2013

Bengtsfors - Gäddtävlingen

Som sagt skulle det under lördagen tävlas i fiske. Spöna stod redo, här skulle det dras upp gädda! :)


Hälften av oss var med och tävlade medan de andra bland annat metade från bryggan.


Jag var spänd av förväntan, hade ju aldrig tävlat i fiske tidigare.


Först var det anmälan. Hela 20 riksdaler kostade det att vara med och större delen av anmälningsavgifterna gick till prispengar i tävlingen. Ingen stor tävling med andra ord utan det var i stort sätt enbart de som bor i närheten som var på plats för att tävla.


La ni förövrigt märke till gubbens keps inne i hörnet? Den var blommig... Tjusigt...


Mikaela hade också hittat en tjusig keps och försökte passa in bland folket.


Den rosa hatten var såklart med!


Så begav vi oss ut på Askesjön och började trolla.


Jag lutade mig tillbaka och sa som vanligt: Hur svårt kan det va?


Sprättlätt! Ja och som vanligt lät jag Elis sköta all hantering av fiskarna. Slugt!


Efter 3 timmar var tävlingen slut och alla båtarna begav sig till startpunkten igen.



Jag vann den viktiga kampen, den mot Elis :P


Blev dock ingen storfångst, men mina två stod sig ganska bra ändå. Det var många som inte fick en enda.


I vårt gäng var det dock Fredrik som vann (jag tvåa, Elis trea och de andra fick inget alls). Han kom faktiskt även tvåa totalt så han fick lite pengar med sig hem igen :)


Tycker det är lite märkligt att slå ihjäl så mycket fisk... Men vi tog faktiskt hand om en av de vi fångat och gjorde iordning på kvällen. Blev faktiskt riktigt gott och var mycket mindre ben i än vad jag kan minnas att det brukar vara i gädda.

Inga kommentarer: