tisdag 27 augusti 2013

Båtbuss

Trots att jag har bott i Karlstad i snart tre år så har jag inte testat på att åka med båtbussarna som trafikerar vattnen under sommaren, men i helgen så var det dags! Efter bion tog jag och begav mig ner till Residentet för att hoppa på 91:an till Mariebergsskogen.


Finns pampiga hus längst med älven.


Stadens mest annorlunda restaurang/uteställe(?), Båten.


Det gick lite väl fort för att hinna med och fota, så det blev inte så himla skarpt.


Skönt väder, så det var många som hade tagit sig ner till älven för att njuta.


För att inte bilderna ska bli alltför tråkiga har jag fotat en hel del snett och häftigt :P


Kan nog vara en bra idé att åka den guidade turen istället så man får höra lite mer bakom allt man passerar.


Inte ens om man ger sig ut på vattnet kommer man ifrån särskrivningarna...


Det högsta bygget i Karlstad, Bryggudden.


Finns en hel del schyssta ställen att bo på längst med vägen. Eller vägen, vattnet säger man väl, eller båtvägen? Eller något :) Här är i alla fall inre hamn:


Vågmästarn ligger ju inte så dumt till, speciellt inte om man kan ha båtplats precis bredvid.


Egen brygga är ju inte heller helt fel...


Ja och har man det så kanske man inte behöver ha båt, då kan man bara ha kanot?!


Ja och får man inte båtplats kan man bara lägga i ändå?! :)


I yttre hamn hittar man de större båtarna.


Många hamnar finns det, segelbåtshamnen:



Vi var inte ensamma på vattnet. Ett gäng med båtar och även några i kanot.


Nästan framme när man kör förbi Naturum.


Orrholmen på andra sidan.


Känns som att det alltid är mycket båtar inne i Mariebergsviken.


Väl framme i Mariebergsskogen satte jag mig i solen och käkade glass innan jag knatade hemöver.


Vad får då båtbussen för betyg? Ja, det var ju värt de 18 kronor som det kostade :) Men jag tyckte den åkte för fort när den åkte och hade för långa pauser när den stannade. Jag tror mer på den guidade turen eller att åka egen båt faktiskt. Men ett schysst sätt att ta sig genom stan :)

Inga kommentarer: