måndag 5 augusti 2013

145-årskalas

I helgen som just passerat var jag med Elis upp till Solbacka gästgifveri för att fira hans pappa som snart fyller 60 år och hans farfar som fyllde 85 år i helgen.



Det var en hel tomtearme med släktingar, 37 stycken blev vi tillslut.


Som underhållning på dagen var det ett gäng med tävlingar som vi tävlade i lagvis. Bland annat skulle man putta iväg en tumstock så långt som möjligt -utan att den trillade av bordet. Väldigt lätt att det blev för hårt, så då mesade man istället och då kom man alltför kort. Klurigt!


Så skulle det skjutas badmintonbollar som skulle landa i "steghålen" värda olika poäng. Svårare än vad det såg ut.


Gammal hederlig pilkastning.


Dagens svåraste gren: Pilbåge. Det var inte många som lyckades ta poäng i den grenen. Jag lyckades snärta strängen på armen dessutom -det kändes!


Sen skulle man kasta ner en kubbkung. Problemet var dock att den stod på en stubbe. Blev helt annorlunda mot vanlig kubbkastning men jag träffade ändå flera gånger. Är jag kanske i form inför den kommande helgens kubbturnering? :)


Alla var med, stora som små! Eller ska jag kanske säga gammal som ung :)


Den lilla herrn hävdade bestämt att han inte var någon tjejtjusare... Men jag är tveksam jag... ;)


Efter tävlingarna var det fri lek fram till maten och vi drog igång en omgång Killer på darttavlan. Det gick inte så bra... Att det ska vara så svårt att kasta lite pil?!


Regnet kom dock och störde mitt i omgången så då blev det snabba kastomgångar och sen in under tak igen.


När det var avgjort blev det istället förfest inne på rummet. Lördagsgodiset åkte också fram, gött!


Så var det middag och jag blev utskrattad för hur jag åt desserten. Tydligen var man konstig om man rakade av marsipanslagret och istället fick en klethög kvar med innehållet...


Hittade förövrigt en tidning som väckte intresse. Legenden Roland Cedermark har spelning! Det är ju nästan så att man måste åka dit... :)


Dagen efter blev det göttande i solen innan det var dags att bege sig hemåt igen. Mysig lummig trädgård.


Behövde inte sitta själv heller för gårdskatten var fasligt kelsjuk och hoppade upp för att bli klappad.


Trevlig helg även om det var väldans många namn/familjer att hålla koll på :) Tur att jag själv kommer från en stor släkt så att jag är van. Nu styr jag dock mot mina egna hemtrakter för gamla beprövade bekantskaper :)

Inga kommentarer: