söndag 10 februari 2013

Svenska rallyt / Rally Sweden 2013


Kände mig som en riktig rallyförare med mina handskar när jag åkte iväg mot Hagfors i lördags! Faktiskt så körde jag till och med om riktiga rallybilar på vägen dit ;) De kanske lärt sig en läxa från förra året när en av förarna blev av med körkortet mellan sträckorna så att kartläsaren fick köra de sista sträckorna :)



Jag hade ju till och med en egen kartläsare! Proffsigt värre! ;)


Det var tur att vi var ute i god tid för det var låååång kö in till publikplatsen. Vi stod på sträckan som kallas Rämmen och den sträckans tredje publikplats vid Uddeholmshyttan.


Man fick åka in på den smala skogsvägen, vända och sen parkera på ena sidan. Trångt blev det på sina håll och jag var nöjd över att jag kunde vika in mina backspeglar.

009 bilar

Den här bilen var... hmm... speciell :) Det var ett sött gammalt par som hade den :) Det trodde jag inte, jag trodde mer på ett ungt kompisgäng.

011 norskbil

Så var det bara att gå längs med vägen fram till publikplatsen där vi var allt annat än ensamma :)

012 folk

Här var då vägen det snart skulle komma bilar på.

013 väg

Tränger in en naturbild så här i rallyrapporten :)

014 hygge

I väntan på bilarna var det mycket att styra med för folket. Vedfix till brasorna tillexempel.

017 folk

Själv hade jag ingen brasa att värma mig vid utan jag körde på varm oboy istället.

018 choklad

Elis körde på glögg som farbror Arvid förhoppningsvis inte hade kissat i...

019 elis glögg

Helikoptern som övervakade det hela flög över oss flera gånger.

020 helikopter

Många flaggor sätts upp. Flest norska, men även andra, som tex spanska.

021 fans

Så kom då bilarna tillslut!

024 rally

030 rally

045 rally

046 rally

050 rally

053 rally

055 rally

I år var det även med en veteranklass, och för min del, som inte kan något om rally, så var den det roligast att kolla på.

061 rally

068 rally

Mycket folk som sagt.

065 rally

Fler bilar och fler norska flaggor...

073 rally

076 rally

078 rally

081 rally

084 rally

085 rally

088 rally

Iväg körde de...

091 rally

096 rally

099 rally

101 rally

108 rally

Blev ordentliga snömoln ibland.

105 rally

Det var inte så där fasligt många tjejer på plats. Inte helt oväntat :) Desto fler galna norrmän som skulle spexa. Att klättra upp i träd för att sätta upp flaggor var populärt i väntan på nästa etapp :)

110 folk

Vi var dock bara kvar på en av etapperna (de kör samma sträcka 2 gånger under dagen) men det var ganska lagom som första rallybesök. Men jag är absolut sugen på att åka nästa år igen! Men då vill jag göra det mer seriöst och ha med för att göra brasa, grilla korv, dricka minttu osv.

2 kommentarer:

Ulrika Hiller sa...

Härliga bilder från Svenska Rallyt. Ska visa Bengt o Fredrik dom, då de muttrade lite över att våran Sälensemmester krockade med denna härliga tillställning i år. Att titta o läsa här är nästan som att närvara ;)//Ullis

Ass sa...

Kul att höra :) Du får väl ge dom några kinapuffar också så de får lite dofter och kanske ha något klipp med motorljud igång på youtube samtidigt så de får den rätta känslan :)