lördag 23 februari 2013

Karlstad från tjugonde våningen

Det går inte så bra för mitt lag just nu. Kände det redan igår när jag vaknade, handlederna var ömma, och det känner jag igen alltför väl: feber på ingång! Mycket riktigt så kom den inatt :(

Aja, en klen tröst är att jag istället för att bära flyttkartonger åt Kalle får kolla på all sport som går på tv idag :) Dock missar jag sista hemmamatchen för FBK innan slutspelet. Ja inte ens kan jag se den hemma för på mina kanaler går bara andra matcher :(

Tänkte att jag nu i alla fall fick lite tid över att fixa till bilderna från i onsdags när jag var uppe på nybygget Brygguddens tjugonde våning och fotograferade ut över Karlstad. Sagt och gjort!

Eftersom mitt stativ inte är så högt var jag tvungen att fota igenom glaset vid räcket där uppe, något som inte såg ut att vara något problem när jag kollade på bilderna i kameran, men nu när jag kollade på dom i datorn såg det inte så bra ut längre :(

Hade tänkt att göra några HDR-varianter, men då ville inte bildhanteringsprogrammet ta emot mina raw-filer från kameran. Suck... Jaja, jag ville ändå inte göra några?!?

Sen var mitt flickrkonto (där jag tankar upp bilder) fullt för denna månad, så om jag även ville ha upp dom där blev jag tvungen att betala en årsavgift för detta, något som krånglade en massa... Ja och när jag skulle lägga tillbaka visakortet i väskan efter betalningen tillslut fungerat drog jag huvudet i betongväggen! Motoriken inte i topp idag :S

Dessutom gjorde jag bildhanteringen med laptopen i knät, snett i knät... Något jag märkte inte var så bra först när jag var klar med alla bilderna och såg att flera av dom var snea :( Orkar inte styra upp det bättre! Hoppas några kan falla er i smaken ändå :)

Här har ni då Bryggudden. Ni som bryr er om att räkna våningar kanske hävdar att det inte finns 20 våningar, men det finns faktiskt ett par till "ovanpå taket" som inte syns på bild här.

17 bryggudden

Som ni ser hade Elis ett bättre stativ (läs: högre) så han kunde fota över glaset.

15 elis

Jag kan ju säga att jag inte alls var bekväm med att befinna mig så här högt upp :S Dessutom med bara glas som räddade mig från att störta ner mot en säker död! Värst var det att gå runt hörnen på det snöiga och hala underlaget. Jag blev kallsvettig och illamående och funderade vid ett tillfälle till och med på fall jag skulle kräkas :(

01 karlstad

Men vad gör man inte för att bjuda er på fina bilder?! ;)

02 karlstad

Löfbergs Lilas rosteri pumpade som vanligt ut kaffedoft över staden.

03 karlstad

Vår domkyrka är inte riktigt så maffig som Linköpings, men den får vara med på bild ändå!

04 karlstad

Här har ni mina hoods: Herrhagen!

06 karlstad

Herrhagen ner mot stan:

07 karlstad

Det relativt nybyggda Vågmästarn:

08 karlstad


Hade tänkt försöka fota in i Tobbes lägenhet men han hade tur att det låg andra hus ivägen.

09 karlstad

Vattentornet och Herrhagsskolan:

10 karlstad

Inre hamn:

11 karlstad

Rosteriet, hamnen och järnvägsgatan:

13 karlstad

Mer utsikt:

14 karlstad

För att inte bara få fågelperspektiv på saker så blev det även en bild på byggnaden ur grodperspektiv.

16 bryggudden_fhdr

På väg hem passade jag även på att fota vid Pråmkanalen, eller Klaraälven som Robin och Pierre kallar den :)

19 pråmkanalen

6 kommentarer:

Mimmi sa...

Är det där huset vid blå bron eller är jag helt ute och cyklar? För dom skulle väl bygga nått spännande där? eller eller eller?

Ass sa...

Helt rätt gissat! :-) Du kan ditt Karlstad ;-)

Anna sa...

Väldigt fina bilder!

Ass sa...

Tackar! :)

Anonym sa...

Helt fantastiska bilder!
Hur kan man ta sig upp där? Finns någon offentlig del på toppen?

Ass sa...

Tack :)
Jag vet faktiskt inte hur man kan ta sig upp nu. Detta är taget innan det var riktigt klart tack vare att jag känner en av de som arbetade på bygget. Nu är det privata balkonger, så det kan nog bli lite svårare nu.