måndag 11 februari 2013

Bildfix -HDR

Idag har jag gått på en fotokurs för att lära mig hantera och jobba med HDRfiler. Eller fotokurs och fotokurs... Elis gick igenom de allra enklaste stegen för både mig och hans pappa. Ja och om man kallar det för kurs så får man ju fika! :D

Wikipedia säger detta om HDR:
High Dynamic Range är ett namn för en kamerateknik som producerar bilder med ett mycket stort intensitetomfång och därmed kommer närmare det som vi är vana vid att våra mänskliga ögon producerar. Det betyder att man i en och samma bild kan ha både mörka och ljusa områden men individuellt exponerade för maximal läsbarhet och detaljrikedom. 

Jag säger detta om HDR:
Genom att sätta ihop flera bilder med olika ljusstyrka så får man fram fler detaljer i bilderna och det kan bli riktigt snyggt! 

Här har ni tex en som Elis tagit och fixat med.


Den kan jämföras med en bild på nästintill samma motiv men som inte är behandlad på samma sätt. Skaplig skillnad!


Nu passar det ju inte alltid att använda det, men ibland kan det bli riktigt snyggt!

Hittade även andra funktioner i programmen, så som olika filter och jag kunde inte låta bli att experimentera lite med en egobild :)


Kul att pilla och testa en del, men det finns ju så sjukt mycket man kan dona med. Blir för mycket ibland :S

Inga kommentarer: