tisdag 30 april 2013

Hjortkvarn = 1 miljon

Valborg ska jag fira i Linköping i år, så idag började jag resan mot södern. Jag har ju fördelen att jag kan jobba ifrån Linköpingskontoret, så slipper jag åka från Karlstad efter jobbet imorgon.

Det gick dock fasligt segt... Stau, som de säger i Tyskland. (Oj vad jag lär mig ;) ) Att ta sig ur stan strax efter fyra är ingen höjdare och biten ut till motorvägen på 3 km tog mig 17 minuter :S 11 km / h i snitt... Lagom... Kändes som att åka på E18 i Norge en fredagseftermiddag :P

En sak kom jag att tänka på under min resa: Det finns enligt mina fleråriga empiriska studier INGEN som kör en vit Audi som har en vettig körstil! Det körs om på olustiga ställen, trängs och har sig, ja de kör allmänt vårdslöst! Förr var det röda bilar man skulle passa sig för, men numera är det den vita Audin som man bör hålla avstånd till :S 


I alla fall så passade jag på att stanna till i Hjortkvarn på vägen. Det var nämligen ett kommunfullmäktigemöte på gång som jag ville vara med på eftersom Hjortkvarns skola skulle diskuteras. Mötet blev låååååångt med frågestund, debatt och annat dravel och när jag gick så hade de många punkter kvar :S Blev så pass sent att jag övernattar en natt i Hjortkvarn innan jag beger mig vidare mot mitt egentliga mål. 

Men, åter till mötet. Jag kan summera det väldigt enkelt:

Kommunen måste spara pengar. 
Förslaget att lägga ner skolan sägs spara 2,4 miljoner per år.
Räknas man på det så kommer 0,4 av de miljonerna ändå behövas läggas på drift av lokalen.
Om det blir nedläggning kommer många barn istället gå på en skola utanför kommunen. Där ryker ytterligare 1 miljon av den tänkta besparingen. 
Summa av den sparade pengen = 1 miljon.
Lägger de ner skolan så kan man lika gott säga att de lägger ner Hjortkvarn. Då kommer byn att dö ut :S

Undrar om de planerar att ta bort basketkorgarna också... Vart kan jag då visa mina baskettalanger?!


Det var visst ett svårt beslut att ta. Oenighet bland kommunfullmäktige och beslutet flyttades återigen fram en månad...

I mina ögon är frågan inte egentligen om Hjortkvarns skola bör läggas ner, utan:
Är den, i sammanhanget, relativt lilla summan 1 miljon värd att spara när man dödar en hel by?

Svaret är: NEJ! för er som var osäkra ;)

I mina ögon finns det mycket annat som kan prioriteras lägre... Typ skitfin kultur och sånt... ;)

10 kommentarer:

Anonym sa...

så jädrans bra skrivet...

Ass sa...

Tackar :)

Emma Grön sa...

Astrid, vad är "skitfin" kultur som bekostas med kommunala skattemedel och hur får du i så fall ihop den summan till minst en miljon kronor? Ett mycket märkligt påstående som inte har någon grund i verkligheten.

Ass sa...

"Skitfin kultur och sånt" är ett avsnitt av Varan-TV, så det är ett snott uttryck. Humor!

Jag menar att jag generellt sett inte tycker att konst ska prioriteras över skola (för att jag är totalt ointresserad av det).

Jag är för dåligt insatt för att personligen peka på konkreta sparförslag, men det har andra kommit med.

Jag menade inte att man ska hitta 1 miljon inom "skitfin kultur och sånt" utan hitta en total besparing på 1 miljon inom kommunen för att inte döda ett samhälle.

Emma Grön sa...

Tack då förstår jag hur du menar.

/Emma

Camilla sa...

Hejsan! Ja, tänk att Varan-TV smyger sig in i debatten! Själv har jag skattehöjning överst på önskelistan, för jag gillar både undervisning och skitfin kultur! Och sen tycker jag att tunga beslut måste fattas på goda grunder, att underlaget måste ha trippel-checkats och att tid inte borde vara en sådan bristvara att man börjar slarva med kommunikation och siffror.

Ha det så kul Astrid och tänk på att inget är så snabbt på vägen som en holländare i en knallgul gammal Seat...

Hej från Camilla (Röd)

Lollo sa...

Bra skrivet Astrid!

Ass sa...

Kan man få in Varan-TV så ska man klämma in det! :) En nationalskatt ;)

Hehe, man kan köra fort utan att köra farligt :) Men jag ska passa mig för gula faran också :P

Tack Lollo!

Anonym sa...

Bra skrivet Astrid!

Jag tycker det är så fint att så många unga är engagerade i detta med skolan och Hjortkvarn.

Det är klart att det går att hitta annat att spara på i kommunen, kulturskola, varannandagsstädning, samlad skoldag, inte bygga om entréhallar och torg och mycket mycket mer.

Vore det inte intressant om Emma Grön kunde bemöta din fråga Är en miljon värt att ha ihjäl Hjortkvarn för?


Och just det Emma har ju svängt sig med siffror att Hjortkvarns skola skall vara bygd för 260 elever, senare ändrat till 240 elever fast den egentligen numera är ombyggd för 70 st elever. Hur var det med verklighetsförankringen @emmagrön?

Ass sa...

Tack igen! :) Klart man vill engagera sig! Det handlar ju ändå om min hemort som jag besöker i alla fall en så där 1 gång i månaden (mer frekvent på sommaren :) ).

Ja sen har jag även släktingar som går på skolan. Vill såklart att de också ska ha möjlighet att gå på den bästa skola som jag någonsin har gått på! (Ja jag har även testat Pålsboda, dock bara 7-9.)

Jag är egentligen inte ute efter att få ett svar på min fråga. Jag skrev ju till och med svaret själv för de som var osäkra ;) Jag är mer ute efter att öppna upp ögonen på folk och få dom att inse konsekvenserna av en nedläggning och att besparingen faktiskt inte är så stor.