tisdag 27 november 2012

Hur man gör en tårta

Det var länge sen jag hade någon bakskola med er! Idag ska jag lära er baka en tårta, eller kanske snarare bygga en tårta :P

Steg 1 -Att göra en Karolina
Köp en färdig tårtbotten! Den vunna tiden, den lätthanterliga konsistensen, plus att man slipper svära över att det blir snett när man ska skära är värt det man tappar i smak mot att göra en egen. I mitt fall är jag inte ens säker på att jag tappar i smak genom att köpa färdig...


Steg 2 -Det gula guldet
Blanda i ordning vaniljkräm (påsinnehåll+mjölk) men ta lite mindre mjölk än vad som står i beskrivningen så den inte blir för rinnande. Kleta ut på det understa lagret tårtbotten.


Steg 3 -Refiltubsöppningsteknik
Om du inte har jordgubbssylt hemma behöver detta inhandlas. Då är det viktigt hur du öppnar den nya tuben. Mest bara för att irritera Mimmi ska du då öppna den på mitten och trycka ut innehållet i burken. Det blir bökigare, men är roligare att trycka från båda hållen :)


Steg 4 -Det röda guldet
På våning två i tårtan kletar du sen ut sylten.


Steg 5 -Kräkan
Mosa banan och häv på jordgubbarna. Detta ser inte aptitligt ut alls... Men det är gott!


Steg 6 -Toppen
På med översta lagret och beskåda din skeva skapelse.


Steg 7 -Klägget
Eftersom grädde är äckligt får detta under inga som helst omständigheter läggas på tårtan nu! Välj istället vaniljvisp som du försöker vispa till så fast form som möjligt. Täck sedan tårtan rikligt.


Steg 8 -Pimp my cake
Sen är det bara att pynta den med sånt som man tycker är gott. Viktigt är dock att det är ett jämnt antal av allt! Ja allt förutom det som sätts i mitten då... Detta är viktigt! Jag är ganska säker på att tårtan blir oätlig annars...


Steg 9 -Moffa
ÄT!!!

Inga kommentarer: