onsdag 26 oktober 2011

Mer rutiner och vardag

Det är inte bara jag där hemma som har rutiner på vardagarna. Hans rutiner är dock lika varje vardag och nästan ännu mer slaviska:

Alarmet på telefonen ringer för första gången, men han har lärt sig att det inte är någon idé att gå upp då.
Andra gången blir han otålig och lämnar vänstra fotändan på sängen och sätter sig på golvet och väntar på att jag ska gå upp.
Tredje ringningen -ingen reaktion hos matte. Han flyttar sig närmare.
Så där fortsätter det tills jag går upp av mig själv eller tills han kommit så nära att han sitter och kittlar mig i ansiktet med morrhåren. Ganska skönt ändå för jag riskerar aldrig att försova mig :)


Under tiden jag går på toa så sätter han sig vid köksuppningen och väntar. Så fort jag kommer ut så tar han något kliv mot matskålarna, men om jag inte skulle gå in i köket direkt så återgår han till att sitta i öppningen så att jag inte ska missa att han faktiskt sitter där och hungrar ihjäl ;)

Efter han har fått mat så ska det in och läggas kabel -helst samtidigt som jag är inne på toaletten och direkt efter det är det dags för dagens första löppass. Springa så snabbt som möjligt, över så mycket yta som möjligt i lägenheten och hoppa på så många möbler som bara går. Repeteras flertalet gånger tills han tröttnat...

Medans jag är på jobbet så gäller det att hinna håra ner så mycket som möjligt på ställen där han annars inte får ligga. Soffan brukar ha tydliga spår efter detta när jag kommer hem... Morr...

Gäller att snabbt som ögat springa till dörren när jag kommer hem och försöka trycka sig ut lite halvt för att se om man kanske kan se något ut i trappuppgången. Inte så att han vill ut men kolla läget måste man göra! Vad finns egentligen där ute i läskiga världen?

Sen upprepas morgonrutinen med köksöppning, kabel och löppass.

När han tröttnat på att springa runt så sätter han sig och väntar och stirrar på att jag ska ha ätit klart och lagt mig i någorlunda horisontell position -då är det attack för att lägga sig och sova på bröstet. Gärna fläka ut sig så mycket som bara går på mig.


Resten av kvällen spenderas på filten i soffan -för han vet ju att han egentligen inte får vara någon annanstans i soffan... Han är lydig... Ibland... :) På natten sen efter att jag har somnat går han in i sovrummet och lägger sig nere vid fötterna på vänster sida och inväntar nästa dag.

Samma lika varje dag... Vanedjur -svar ja :) Eller ja, det är vi nog alla mer eller mindre... Eller är det mina vanor som har smittat av sig? Ja inte så att jag brukar lägga en kabel och sen springa runt som en idiot då :) Varför gör han så förövrigt? :S Nej utan det att jag har mina rutiner och att det då har skapat att han skaffat sig sina rutiner.

Väldigt intressant inlägg det här tycker jag... Känner mig lite som en förälder som pratar om fullständigt ointressanta saker om sitt/sina barn... Jag kan nog bli en bra mamma ;)

P.S. Idag fyller Esse 5 år, 4 månader och 28 dagar! D.S.

2 kommentarer:

Kristina sa...

Hihi, rolig kisse :-)

Lisa Eriksson sa...

Var ju skoj att läsa :)