torsdag 22 juli 2010

Inte så lätt

Dag: 7
Plats: Pålsboda, Hallsberg, Hällabrottet
Antal mil: 82, 84, 87

Samtal mellan mig och banken förra veckan (snabbversionen):
Jag: Jag har inte fått något nytt bankkort trots att det gamla har gått ut i datum.
Banken: Vi har en adress i Linköping till dig och vi har försökt skicka kortet dit.
Jag: Det stämmer inte, jag bor i Norge, jag är skriven där och har uppdaterat min adress hos er.
Banken: Man kan inte ha utländsk adress hos oss så den har vi nog ändrat tillbaka.
Jag: Jaha, men då kanske jag kan ta min mammas adress då så ni kan skicka kortet dit.
Banken: Nej, det måste vara din folkbokförningsadress!
Jag: Men jag bor ju i Norge!!
Banken: Ja då går det inte...
Jag: Nähä...

Det slutade i alla fall med att jag fick åka till mitt "hemkontor" för att hämta nytt kort idag.

Nästa besvärliga sak var att fixa nytt pass:

Polisen: Passet har gått ut i datum (med två dagar) så vi kan då inte skaffa ett nytt pass åt dig, vi kan inte veta att du fortfarande är svensk...
Jag: Men... Jaha... Nähä... Så jag är utan nationalitet nu då eller? Hur gör jag nu?
Polisen: Du måste plocka ut ett personbevis i Norge som bevisar att du är svensk och inte har norskt medborgarskap...
Jag: Suck... Jaha...

Men så kom jag på att jag faktiskt stod att jag är svensk på ett papper jag hade med mig som länkar samman mina två personnummer -så det löste sig som tur var :)

Åkte vidare till Hällabrottet för att träffa Cajsa som också är på besök hemma. Hon upplyste mig att om man bor utomlands så måste man uppdatera sitt körkort 2 månader innan det går ut i datum, annars måste man söka om "körkortstillstånd" eller något sånt igen... Baaah, så nu har jag det att se fram emot... :(

Det är fasen inte lätt att flytta mellan länder! :S

Men men: Det var i alla fall trevligt att träffa Cajsa :) Dock hämnades hon på mig för en sak jag gett henne för 10 år sen... Jag hade visst gett henne en hemsk vas och nu som hämnd är jag nu ägare av denna "vackra" vas:


Det är en annan än den som jag gav dock... Nu ska vi se vad för hemskt jag kan leta reda på och ge om 10 år...

Inga kommentarer: