fredag 30 maj 2014

Vinön

Mina försök att få med mor på en (födelsedags-)kryssning denna långhelg misslyckades. Hon är ju lite svår att lura hemifrån, speciellt om det skulle handla om att åka utrikes! :-O Hennes motförslag blev att ta en tur till Hjälmaren och att åka färja ut till Vinön. Jag var inte lika svårövertalad som min mor, så det blev vår nya plan. Vi lurade även med oss Desireé, så det var jag och tantaluringarna i matchande jackor som åkte iväg på utflykt.


Turen är 5 km lång och tar 25 minuter. Kostar gratis! :)


Om man vill kan man ta med sig bilen, men jag vet inte helt vad man ska med sig den för. Väl där så vill man ju knata omkring och kika på ön och inte sitta i en bil.


Just nu var det inte så mycket öppet eftersom säsongen inte har dragit igång ordentligt, men annars finns det en hel del på denna ö på 4,5 kvadratkilometer och med en mil i omkrets. Vandringsstigen har jag aldrig testat, så den vill jag testa nästa gång.


Det är vad jag förstod ca 100 öbor som bor här permanent plus ett antal sommargäster.


Ön är verkligen så där svenskt idyllisk.


Någon minigolf blev det dock inte. Banorna såg trötta ut och inte använda på många många år...


Längst med stora vägen passade vi många brevlådor. Lite charmigt där de sitter på.


Syrendoft och gärdesgård... I like!


Doften av ko är väl kanske inte riktigt lika het, men nog känns det svenskt i alla fall :)


Traskade de 2,5 kilometrarna till andra sidan av ön och tittade till gästhamnen.


Vi hade strålande väder men det blåste en hel del som ni kan se på mammas tintin-frilla.


Nämnde jag idyll? :P


Ett café var i alla fall öppet och vi tog en fika i den gamla skolsalen där vi även kunde lära oss om bland annat de svenska ostarna.


Vad tror ni? Planerar hon in nya resmål? :P


Efter några timmar tog vi färjan tillbaka under tiden som solen fortsatte göra min panna rosa :S


På väg hemåt stannade vi till i kävestakorset för att se vad Nostalgifiket kunde erbjuda.


Torsdagar var visst fikaträffsdag då många äldre bilar och motorcyklar samlades vid caféet.


Inuti var det nog mer som ett minimuseum än som ett fik. Kul att kika på alla gamla grejer.


Filmisar (jag har i alla fall för mig att det hette så) fanns det ett gäng av.


Hits som Är du kär i mej ännu Klas-Göran??? och Tunna skivor prydde stringhyllan.


Inga nya låtar i denna jukebox direkt, men många klassiker!


Väl hemma i Hjortkvarn stannade vi på glassbaren för att avsluta utflykten med en kula + mjukglass. Bra avslut!


Mycket nöjd(a) med resan och jag räknar med att åka tillbaka till alla tre ställena framöver :)

Inga kommentarer: