fredag 23 maj 2014

Mopperally i Hjortkvarn

Så fick jag tillslut tummen ur och gick igenom alla bilderna från mopperallyt.

Lördagen bjöd verkligen på kalasväder så det var kanske inte så konstigt att det blev nytt deltagarrekord, men jag hade nog inte trott att det skulle öka så mycket. Nästintill 200 personer startade i år jämfört med dryga 100 förra året så det var inte så konstigt att kön var lång till anmälan :)


Många fina gamla mopeder blandade med nyare varianter. Alla mopeder är välkomna men det finns vissa regler:
1. Du ska vara nykter och ej drogpåverkad när du kör
2. Du ska ha hjälm
3. Mopeden ska ha broms (träskobroms räknas ej)


Jag har fortfarande som plan att någon gång äga en Yamaha FS1 igen. Om någon vet någon som har en i bra skick (för jag är ju inte så bra på att meka) till salu -hör av er vettja! :)


Mopeder i långa rader.


Flera har även tidsenliga tillbehör till sina mopeder.


Detta ska vara en Victoria fm38l från 1952 och en Rex Sportmaster från 1962 med victoriamotor.


Passade på att fota vid starten innan jag själv gav mig iväg. Hade även lyckats lura ner mor att titta på starten. Hon kan vara lite vrång så där, hon har ju så mycket att göra som pensionär en lördag... Men när jag sa att faktiskt tre av hennes barn skulle åka så kunde hon inte gärna stå emot längre :) Ja och väl nere tyckte hon ju att det var riktigt kul att se.


Lyckades tyvärr inte få någon bra bild på de som showade för mig och stegrade precis framför :(


Här är min favoritbil från starten. Gillar styret och hjälmen som han i jeansjackan har :)


Det är väl egentligen en sån här jag borde skaffa mig nu när jag ska flytta till Forshaga, en Forshaga Shopper :)


Den här FS1an (tror jag i alla fall att det är) var också snygg, helt i svart.


Svåra frågor i år för sådana som inte kan så mycket om mopeder. Men troligen riktigt roliga för sådana som kan mer. Själv har jag ju inte en chans när det är en bild på en motor och frågan är: Från vilken moped är den här motorn!? Eller när det hänger ett drev bredvid en fråga som även den efterfrågar från vilken moped det kommer ifrån. Eller ja... Jag har ju en chans... 1/3 chans -eftersom det finns alternativ :)


Tur det finns fler saker än svåra frågor att underhålla sig med längst med vägen, så som Körv :)


Under tiden Mimmi brände korvar så stod Mikaela som vanligt vid skyttet och delade ut godis till de som var duktiga.


Som vanligt blev det en syskonfight vid skyttet.


Pingo som var kaxig efter tidigare vinster hade inte lika mycket flyt denna gång och började snart förklara bort förlusten... Sol i ögonen, gamla burkar man skulle skjuta ner och jag vet inte vad... :P


Magnus utklassade oss dock brutalt, men det var ju såklart för att han använde två händer. Jag är ju lite coolare än så ;)


Trevlig utsikt vid uppehållet i alla fall.


Nästa längre stopp blev, precis som förra året, vid motordagen i Igelfors. Vi hade VIP-parkering inne på området så att besökarna kunde traska runt och kika på mopederna. Märkligt nog var det ingen som frågade något om min moped... ;)


Gillar hjälmen :)


Många mopeder blir det...


Hårig stjärtvärmare...


Läcker gul moped som dock inte gillade uppförsbackar.


Klistermärken var poppis förr...


Spanade in bilutställarna en sväng innan det var dags att bege sig vidare.


Det fanns några gamla godingar.


Alla hade inte tid att kolla på bilar. Det blev att meka istället för att kunna ta sig vidare.


Ingen moppetur utan en bild i backspegeln!


Sen var det fikapaus vid Älgsjön... Det var varmt... Jag tog av mig jackan och tröjan och la ner i sitsen. Precis när jag stänger igen inser jag att jag har nycklarna i tröjfickan :S Röv! Sitsen låser sig ju nämligen automatiskt, så det var bara att ringa mor och be henne komma med reservnyckeln så jag kunde slutföra loppet...


Slutföra var det inte alla som gjorde och likbilen fick jobba hårt. Den blev faktiskt överfull så Magnus fick rycka in med fyrhjulingen. Det funkade det med :)


En mopedist försökte sig på en genväg utan att se diket... Tror dock att det gick sämst för mopeden och att föraren klarade sig lindrigt undan.


Jag visste inte att det fanns legomopeder i stor modell! :-O


Tillslut tog vi oss i mål och det blev att spana in det mycket generösa prisbordet. Det var all från hjälmar och verktyg till ficklampor och presentkort i glassbaren.


Henrik var glassugen, Pingo ville ha en ficklampa, Magnus ville betala räkningar smidigare med en sån kodläsare och Maria skulle hem och skruva.


Hoppas Henrik tog sällskap med det här glassiga gänget ;)


Själv så vann jag en sticksåg. Man behöver sånt när man bor i hus har jag hört...


Jag och Maria vann båda över Magnus och Pingo på tipspromenaden. Det lönar sig att smyglyssna på när gubbar resonerar över frågorna :P

Nu är du väl bra sugen att vara med själv?


Då ses vi nästa år! :)

Inga kommentarer: