torsdag 31 oktober 2013

Husköp

Äntligen! Ett hus som jag/vi vill buda på! :) Har kollat på extremt många hus och det har inte varit många av dom som båda har gillat eller som har varit tillräckligt bra. Egentligen bara ett innan detta, men det drog iväg i pris så där hann vi inte ens vara med och buda på riktigt :S

Detta har dock resulterat i ganska lite sömn för mig. Jag tänker och klurar. Vad ska man buda som startbud? Inte för lågt, då kanske man lockar med folk. Inte för högt så att man betalar mer än vad man behöver. Vad är vårt maxbud? Vad kostar ditten och datten? Varför ska man göra en besiktning när en redan är gjord? (Det förstår jag fortfarande inte så det kan någon gärna förklara!) Vad kostar det? Tänk om något går åt fanders! Tänk om det är något stort "fel" med huset som vi inte tänker på att vi inte vill ha (det är lätt att bli blind när det finns mycket som man gillar)! Hur mycket bör man ha i backup efter allt är betalat? Vad kostar lagfarten beroende på bud? Vad kostar pantbrevet beroende på bud?

Så vid 6 imorse gick jag upp och gjorde en excelfil som räknade ut alla kostnader beroende på vad vi ger för bud. Nördigt, jag vet :) Men skönt att få en mycket bättre koll på vad kostnaderna blir.

Åhhhh, nervöst! Jag vill ha det här huset! Ge mig!!! Tack.

2 kommentarer:

Tjoxen sa...

Tur för dig att du inte postat en länk till huset. Då hade jag budat bara för att öka priset... :->

Ass sa...

Charmig som alltid ;)