tisdag 25 november 2014

Paris - del 12

Vi ställde oss för att betala vårt inträde till Louvren. Lisa betalade men när det var min tur så utspelade sig följande konversation mellan mannen i kassan, mig och Lisa:
MIK: Where are you from?
A: Sweden
MIK: It's free!
A: Ok? Why?
MIK: How old are you?
A: 33 (Vet dock inte varför jag sa det, jag är ju faktiskt bara 32..)
MIK: 33, then it's free.
A: Ok?!? So i just show my passport and get in? (Hade hört honom säga detta till andra i kön.)
MIK: Yes, how old are you?
L: The same.
MIK: Free for you to.
Så Lisa fick tillbaka sina pengar och vi gick mot ingången.

Såg denna skylt och försökte komma på varför det skulle vara gratis för oss. Vi måste ha sett handikappade eller arbetslösa ut?!


Den enda logiska förklaring vi kunde komma på var att han måste hört fel och hört 23 istället för 33. Ja för när vi väl kom till ingången kollade vakten på våra pass och sa att vi inte alls skulle komma in gratis.
Vi förklarade att vi försökt köpa biljett men fått höra att det var gratis. Vakten tyckte att det var jobbigt att prata engelska så vi fick gå in gratis ändå. bara han blev av med oss :P

Jag var i alla fall inte bara nöjd över att komma in gratis utan även över att mannen i kassan låtit Lisa betala och sen stoppat mig för att säga att det var gratis. Det betyder ju att jag fortfarande är ung och fräsch!?! ;)

Väl inne var målet klart: Var är Mona Lisa?


På väg mot henne passerade vi bland annat konstnärer som gjorde sitt bästa för att göra kopior av konstverken.


Tavlor överallt, även i taket!


Skrattade gott åt dessa gossar som visade hud lite sexigt sådär... Eller?! :)


Tillslut hittade vi henne!


Jadå, självklart selfieläge!


Många av tavlorna var helt sjukt stora. Imponerad av detaljrikedomen i dom även om jag ofta har lite svårt att uppskatta själva motiven.


Varför krigar de nakna?


Ingenting man skulle ha plats för hemma direkt...


Kroppsidealet var annorlunda förr!


På tal om kroppar: Det var fasligt mycket snoppar överallt! Som denna skulptur med ett gäng män som står och tittar ner på sina ihoprullade penisar.


Hade självklart kunnat gå på Louvren mycket längre, men tiden började ta slut. Det var dags att bege sig mot hotellet för att hämta resväskorna.

Vi hann i alla fall se operahuset på väg dit.


Hemmaplan.


Kände att jag var tvungen att testa på att äta på MOLE-restaurangen, som jag såg första dagen, innan jag åkte hem. Dags för pizza i ett litet bås!


Pizza med: Russin! :-O Men det var faktiskt gott :)


Bra ställe som spelade musikvideos från 80-talet. Passade oss perfekt och det blev en bra avslutning på resan.

Trevligt att ni följde med! :)

2 kommentarer:

Anonym sa...

Inte så svårt att avgöra vem utav du och Mona Lisa som har vackrast leende åtminstone :)
(Och för att du inte ska skämta bort det så är det ditt leende)

Ser fram emot en ny omgång av julkalendern snart också :)

Ass sa...

Oj, tackar! Lyckas inte skämta bort det på något sätt nu :P Typiskt...

Gaaaah! Bara två dagar kvar och jag har inte skrivit ett enda inlägg! Nu blev det stressigt! :P