måndag 17 mars 2014

Naturstigen i Hjortkvarn

I helgen var jag som sagt till Hjortkvarn för att lämna Esse. Passade då på att testa delar av den relativt nya naturstigen ihop med Elis och mor. Försöker förövrigt att få mor att använda mobilen mer så jag tvingade henne att köra igång sin runkeeper för att kunna se hur långt vi gick.


Fick tips om att den första biten av stigen var lite väl geggig så vi startade vid Broäng istället för vid den egentliga starten vid hockeyrinken.


Stigen följer Hjortkvarnsån och där det behövs för att kunna ta sig fram hyfsat torrskodd har det byggts broar.


Jag testade ett annat objektiv och hade problem med skärpan :S Men men, jag bjuder på några bilder ändå :)


Det är väldigt tydligt markerat med rött hur man ska gå. Ja inte för att det kanske behövs, eftersom man följer ån, men ändå bra.


Jag skulle säkert annars kunna villa bort mig på typ den här djurstigen...


Trevligt område, men just nu var naturen lite väl grå och tråkig :S Tror det blir grymt fint här när våren drar igång på riktigt! Ja och på sommaren med är klart... När man inte får sällskap av mygg och knott...


Är det bara jag som tycker den här roten ser ut som Italien?!


Bävern hade varit framme på flera ställen och fällt träd.


Någon bäver såg vi dock (som vanligt) inte till.


Väl ute på gärdena så tog blåsten i ordentligt.


Jag var fasligt nöjd över att ha min buff att kunna skydda ansiktet med.


Synd att blåsten skulle göra en annars så fin dag sämre :S


Mamma tyckte att det blåste så pass mycket att hon försökte sig på att flyga iväg med vinden.


Mycket fotande, men som sagt lite problem med skärpan denna dag. Varför ska det vara så svårt att fota?


Jag gav upp en sväng och försökte mig också på att flyga. Inte heller jag hade någon större framgång trots ordentliga vindar.


Jag vill förövrigt ha gärdesgård när jag blir stor...


Efter promenaden var det dags för helgens höjdpunkt enligt Elis: Smörgåstårta från affären i Hjortkvarn!


Jag har lite svårt att förstå hur man kan vara så förtjust i smörgåstårta... Men men, det gick ingen nöd på mig under helgen matmässigt ändå :P

4 kommentarer:

Anonym sa...

Störarna till gärdesgården kommer från Grytstorp där vi hade dem till att hässja hö. Så Far har hämtat dem i skogen. De visste du inte? :)

Ass sa...

Nej det hade jag ingen aning om :) Kul kuriosa!

Anonym sa...

Har flera i hönshuset som du kan få hämta nu när du har hus :)

Ass sa...

Här ska byggas gärdesgård!!!