söndag 30 september 2012

Naturum

När vi ändå var i Mariebergsskogen passade vi på att gå till naturum. Här kan man lära sig en massa om vad som finns och lever i skogen i Värmland.


Man får testa på att para ihop löv med olika träd, gissa bajset, se olika tassavtryck och försöka lista ut vilket djur de hör till. Mycket roligare och intressantare än mässa tycker jag :)


Det ligger fint med utsikt över strandängarna.


Tillslut fick jag se en bäver! :D Okej, den var uppstoppad... Men ändå!


Vi hittade även en biosalong där vi såg en liten film om djuren i värmlandsskogarna. Skönt att sitta ner ett tag faktiskt för det blev en lång promenad för oss.


Jag tog visserligen rundturen till fågeltornet bara för någon vecka sedan men det gjorde mig inget att gå där igen. Mor var dock lite nervös att gå utan räcke. Jag kanske trillar i! :)


Tjurarna gick och betade på ängen vid det smått nedbrända tornet. Det är ordentligt vått i marken nu förövrigt som ni kan se.


Finns mycket mysigt att spana på i Mariebergsskogen, så som dessa timmerstugor.


8 km traskade vi! Inte illa! Då tyckte vi allt att vi var värda pizza, så det blev att ta med sig två hem. Fint att dela så man får dubbla sorter :)


Men det tar på krafterna att vara ute. Efteråt låg nämligen mor och sov i soffan :)

Inga kommentarer: