lördag 8 december 2012

När det gick i stöpet

I tisdags var tanken att det skulle bli lite extra julig stämning och det skulle testas på att stöpas ljus! Fast min julstämning försvinner varenda gång jag ser Hannes läskiga tomte :S Den är verkligen otäck!


I alla fall så smältes ljusmassan ner, både ofärgat och rött.


Temperaturen mättes och det skulle vara klart för att doppas.


Det blev dock inget direkt resultat på veken, kändes som att det var för varmt i vattnet under och lagret av stearin var för tunt. Vi borde ha en smalare behållare! Elis fortsatte: Jag måste nog hälla över rätt fort så det inte börjar rinna ner längs med kastrullens kant...

Han hällde inte för långsamt i alla fall ;) Hej stearin!


Nöjd stearinhällare stod så här:


Det var troligen fortfarande för varmt i vattnet under (även om vi följde direktiven på kartongen) för det fastnade i stort sett inget i botten och ljusen ska ju ha omvänd form än detta :S


Sen sjönk temperaturen lite för snabbt så stearinet började stelna och blev klumpigt. Då fastnade det i alla fall mer på ljusen, men ja, det blev ju bra knottrigt :S


Testade även på att göra ljus med hjälp av pepparkaksformar. Nu var det ju bara det att formen blev ganska varm... Så det var inte så skönt att hålla ner den... Då började det läcka... Det kom blod ur bocken!


Så här såg i alla fall mina färdiga ljus ut (efter att det understa hade trillat av). Korta och knöliga...


Ska jag vara helt ärlig ser det väl mer ut som några knottriga dildos :S

2 kommentarer:

Anonym sa...

Fyfan vad ni suger :D

Försökte du göra en dildo av de där på bilden längst ner? :D

Ass sa...

Som jag skrev så ser det i alla fall ut som det :S