lördag 19 maj 2012

Mopperally i Hjortkvarn

Den tredje lördagen i Maj är inte bara just den tredje lördagen i Maj utan även dagen då det årliga mopperallyt går här i Hjortkvarn. Då jag gjorde debut i dessa rallysammanhang så sent som förra sommaren så har jag aldrig varit med på ett på hemmaplan. Men nu var det alltså dags!


Kändes skönt med hemmaplan, men undrar om jag verkligen hade någon fördel av det... Var ju rätt många infödingar med... Mamma var uppe sent igår och stickade handledsvärmare åt mig -riktigt sköna! Rekommenderas (bokstavligen) varmt att ha sådana när man kör!


Anmälde sig gjorde man hos Arthur och jag var rätt säker på att jag skulle ta priset som mest långväga gäst. Då kom mannen till höger här och förstörde :S Falköping... 2 mil mer... Fasen!


Det blev kö till anmälan. Blev faktiskt hela 90 personer som ställde upp!


Karlssons var väl representerade: Jag + 3 syskon + 3 syskonbarn + 2 bonusbjörnar. Självklart blev det då interna stridigheter om vem som skulle bli bästa Karlsson och kanske viktigast: bäst bland oss syskon... ;) Pingo hävdade att han var segertippad för han hade mest rutin på sånt här.


Här har vi några av infödingarna som stod och väntade på starten.


Jag vet inte vad Jocke trodde att det var för rally riktigt med tanke på att han hade med något slags vapen... Undrar vad han skulle skjuta...


Det här var då rundan på dryga 6 mil vi skulle ta oss. För er som kan trakterna så åkte vi ut till Regna vidare till Breven för att sen vända tillbaka mot Hjortkvarn via lite kringelikrokvägar genom skogen.


Startdags och luften fylldes av blå rök och bensindoft -precis som det ska :)


Mötte upp Mimmi på vägen på sin snygga Cessan. Riktigt snygg, men klarar inte uppförsbackar så bra :S


Det är inte så lätta frågor direkt... Vem vet vad en moped Örnen modell 110 kostade ny år 1955?


Stig hade en av de snyggaste mopparna (och hjälmarna) :D Han fick trampa på ordentligt för att ta sig uppför backarna :)


Korvpaus strax efter Regna.


Sofie var en riktig korvgrillare! Mumma!


Snygga vi är, jag och Mimmi :)


Mini-Me, ja alltså Mikaela hade hand om luftgevärsskyttet. Man fick 4 skott på sig att försöka få ner 4 burkar. Klarade man 3 fick man pris (en godiskola).


Man fick välja mellan pistol och gevär och här testar Tommy pistolen.


Här såg vi ju genast något mer vi kunde tävla i och det blev ytterligare en syskonkamp! :) Pingo var först ut och lyckades träffa en.


Jag hade i alla fall ner 3! Men två blåste ner :S Bettan fick också bara ner en så det fick bli särskjutning! Då tog Bettan hem det på rutin (läs: ålder), men jag kom tvåa i alla fall. Pingo var nöjd ändå: Trea, då är jag ju på pallen! :)


Magnus vågade inte ställa upp utan satt och fikade nere vid bryggan istället. Såg inte helt dumt ut det heller faktiskt...


Sen åkte vi vidare mot Breven där de hade stor happening: Hästkraftens dag. Tydligen också någon årlig happening men som varje år anordnas på ett nytt ställe.  

Här har vi Pingo, Bettan och Mimmi i Brevensbacken. Vi hade riktigt fint väder idag så jag har faktiskt till och med hunnit bli lite rosa! Bäsade efter de andra sen och lyckades komma upp i hela 54 km/h. Han är snabb min Rataxes ;)


Vi hade vår egna parkering för mopparna plus ytterligare några frågor på vår tipspromenad uppsatta mitt i "centrum". Ja alltså, för er som inte vet så är det inget rally = komma först. Utan tipspromenad på moped :) Vinner gör man genom att ha flest rätt, så ingen stress.


Vi hann inte stanna så länge för att inte missa målgången i Hjortkvarn men vi hann se några fina bilar.


Fanns några gamla traktorer att kika på också.


Många moppar blev det :)


På en äng hade det samlats fullt med folk. Nästan lika många som på midsommar till och med. De stod där och spanade och väntade.


Så kom den tillslut: Stridsvagnen! I hans väg stod en bil... Den var det bara att köra över!


Lyckade fånga andra vändan på film även om det blev på lite långt håll. Ni får kolla på fullskärm!


Så här såg den ut på nära håll. Maffig överkörare!


Det fanns även karuseller och hopptorn för de mindre. Jag hann dock inte ens fråga om man fick lov att åka med eller hoppa något... :( Dags att åka vidare!


Kaffepaus strax efter breven där även hästskokastning stod på programmet. Jag mindes ju inte ens hur jag skulle hålla när jag kastade så det gick uselt :S Som tur var så var de andra inte heller bra :)


Linus hade min gamla hjälm. Ni ser den på till vänster om linuslusen Anton som envist skulle vara med på bild ;)


Sista frågestoppet var vid Kattkärret. Dit måste jag förövrigt åka i sommar. Riktigt fint och jag tror nog att det kan finnas någon fisk där jag ska försöka få upp.


Dags för prisutdelning! Fanns massa smått och gott att vinna. Karlssonkampen vanns (som han förutspådde) utav Pingo. Anton snodde åt sig andraplatsen och Bettan den sista pallplatsen. Jag hamnade snäppet utanför :(


Där står han och skäms. Sämst i syskonskaran :P Ja för det viktigaste är ju inte att komma först, det är ju att inte komma sist ;)


Fast Mimmi var den som toppade från Botten i Karlssonfighten. Men lika glad verkade hon för det!


Ungefär lika glad som Linus var för sin nya keps! :D


Anton, även känd som Toker, såg även han nöjd ut över sin nyvunna mössa.


Själv plockade jag pris efter var jag kunde få ett presentkort i glassbaren :P Fick med en drös med skruvar, en penna, ett öppnare och en laserpekare också. Ska testa om inte Esse kan uppskatta den sistnämnda...


Nu är jag riktigt sugen på moppesemester! Tänker mig att packa med så lite som möjligt och ge sig ut på någon tur några dagar längst med något vatten och in i lite skog. Tälta och ha det gott :) Vem ska med?

Inga kommentarer: