söndag 6 maj 2012

Abborrfiske

Lite sur över förra helgens fiskefångst, eller snarare utebliven fiskefångst, bestämde jag mig för att ge det här med abborrfiske en chans till! Okej, jag tycker inte överdrivet mycket om att ta i fisk, men det är ju ändå kul att få fisk :)

Packade därför min underbart snygga väska och åkte iväg till Klacksjön ihop med Tobbe (min best friend forever) och Satan (min bästa granne).


Först gjorde vi dock ett stopp på Biltema för att inhandla fler flytvästar. Kom dit några minuter innan öppning (10) och det var som att vara vid systembolaget vid samma tid. 30 bilar var där och väntade på att de skulle öppna! :-O En farbror stod med sin kundvagn och nästan tryckte in dörren själv till och med... Galna gubbar tycks Tobbe tänka :)


Stannade även vid Vildmarksliv där jag inhandlade min första alldeles egna spinnare! Är den inte fin?! ;) Den måste jag ju bara få hugg på tänkte jag!


Vägen ut till sjön var väl inte helt optimal... Tobbe gnällde över att jag körde så att det skvätte upp lera på taket till och med... :P


Skulle låna båt av Elis och fick med den här nyckelhögen med orden: Det kan vara den röda. Det var det inte... Det var den sista jag provade... (Såklart)


Plockade iordning alla grejerna och begav oss ut på sjön.


Satan vad han rodde!!


Hade återigen riktigt tur med vädret :) Blåste till något ibland och var stundtals något kyligt åt händerna, men ingen större fara. Solen höll sig framme hela dagen i alla fall.


I början var det bara jag som fick hugg... Gräshugg... :S


Men tillslut jiggade jag upp (säger man så?) en abborre på 440 gram. Lite tråkigt att den inte "reste ragg", som jag kallade det, på bilden. Alltså att fenan inte stod upp. Man fick visst inte kalla det att resa ragg utan att bli idiotförklarad... :S


Självklart var fikat med! Men jag hade lite otur när jag skulle koka upp mjölken så det blev ingen oboy :( Man ska inte lämna köket när man kokar upp mjölk...


Satan var sur över att jag var den enda som fått fisk och fokuserade fullt på sitt dropshotfiske.


Även nästa fisk var min. En liten slemmig gädda :S Dock tagen på mitt fbkdrag så jag var nöjd :)


Tillslut fick även Satan abborre, till Tobbes stora besvikelse :D


Han kunde ett knep hur man fick fisken att resa ragg genom att vinkla ner munnen. Hans var oturligt nog något större än min, 580 gram.


Jag fick i alla fall upp störst gräshög! :D Inte konstigt att draget satt så jäkla hårt!


Gött i solen :D


Tillslut fick även Tobbe en fisk (farbror gädda) :) Han verkade tycka så mycket om den att han fiskade upp den två gånger till och med!


Jag utökade sen ledningen till 2 abborrar och 2 gäddor före Satan som tog en av varje. Jag kände mig aldrig hotad i tävlingen så jag kunde lägga mig och koppla av lite ;) (För det är väl flest och inte störst som räknas?!)


Efter 5,5 timmar på sjön begav vi oss sen hemåt igen. Något rosa och med några fler fräknar än innan, men det hör ju till :)

Inga kommentarer: