tisdag 31 januari 2012

Facebookirritation

Läste just en artikel i aftonbladet om vad som stör folk på facebook. I vissa fall sånt som stör så pass mycket att de till och med funderar på att avsluta sitt konto.

Kan hålla med att flertalet av de sakerna är störande. Tror faktiskt inte jag är skyldig till så många av de här punkterna... I alla fall inte om jag får tycka till ;)

Aftonbladets lista:

Vilket av följande är mest irriterande på Facebook?
1 Vänner som publicerar för mycket om allt varje dag: 29,4 %
(Så ofta skriver jag inte)
2 Tekniska problem (uppladdningstid etc.): 16,6 %
(Har jag inget med att göra i alla fall :) )
3 Vänner som publicerar vilka spel de spelar: 11,8 %
(Jag spelar inget)
4 Vänner som skryter i sin status: 5,8 %
(Är man bra så är man ;) )
5 Vänner som publicerar tävlingar de deltar i: 4,6 %
(Nej!)
6 Vänner som klagar i sin status: 3,5 %
(Det händer, dock inte enbart klagomål)
7 Vänner som publicerar för många bilder på sina barn: 2,8 %
(Nej, inte ens på Esse)
8 Vänner som inte kan stava: 2,8 %
(Försöker undvika)
9 Vänner som uppdaterar sin status för ofta: 2,1 %
(Skriver som sagt inte så ofta)
10 Vänner som publicerar vad de lyssnar på: 1,9 %
(Bara de allra bästa låtarna!)
11 Vänner som publicerar för många bilder på sina husdjur: 1,2 %
(Inte ofta han får vara med)
12 Vänner som kommenterar när du stavar fel: 1,1 %
(Stavar jag fel ska jag skit ha!)

Dock ser min lista lite annorlunda ut: 

1 Vänner som tror att du vill veta allt om deras barn och se deras ansikte i profilbilden (gäller även djur)

Ex.
Idag sov lillan ända till klockan 8
Snuttan har fått en tand
Lillkillen är dålig i magen, stackarn
En bild där händerna är formade som ett hjärta på magen
Ultraljudsbilder
Samma katt, samma pose, annan dag
osv.
osv.
osv.

För det första: DU ÄR INTE DEN FÖRSTA I VÄRLDEN SOM HAR FÅTT BARN!!! (eller skaffat husdjur)
För det andra: Det är DIN facebook. Inte ditt barns eller ditt djurs. Men för guds skull skaffa inte ett eget konto till ungen eller djuret!!!
Avundsjuka? Säkerligen lite. Men kom igen?! Tänk igenom en gång till innan du postar: Är det verkligen någon som är intresserad av det här mer än du?

2 Vänner som särskriver (och stavar fel)

Ex.
Är ny tränad och ny duschad, så skönt!

Ska det vara så svårt? Låter det som ett ord så ÄR det ett ord!
Nytränad och nyduschad, tack!

3 Vänner som säger A men inte B

Ex:
Weeehuuu, fasen så jäkla roligt!!!

Jaha, vad är det som är så roligt? Vill du säga det eller inte?
Har du något du vill berätta om som är så jäkla roligt så skriv då VAD!
Vill du inte säga? Då skriver du inget!!!

4 Vänner som är puckade och går på falska skickavidarevarningar och test som publiceras automatiskt med bullshitinfo

Ex.
Se vilka som är inne på din sida genom att klicka på den här länken

Ni tror att de kommer släppa den infon? Seriöst?!

5 Vänner som enbart klagar i sina statusar

Skulle kunna gett er fina exempel om det inte varit så att det irriterat mig så pass att jag plockat bort alla sådana personer. Gnäll gnäll gnäll...
Självklart måste man inte alltid vara positiv! Men kom igen...
Buuuuhuuuu! *gnuggar mig likt grinolle under ögonen*

6 Vänner som säljer saker

Ex.
Här kommer sjunde mailet om att jag säljer apdyra ljus. Låter det inte fantastiskt?

NEJ!
Hade jag velat ha så hade jag väl svarat på något av de första sex mailen? Låt mig vara!

7 Vänner som publicerar ointressant bullshit (ofta med alltför hög frekvens)

Ex.
Nu ska jag äta

Näe?! Är det sant? Det var kul att läsa om... Inte så att alla gör det varje dag...

8 Vänner som snuttipluttar

Ex.
Du är mitt allt min gosegumselumsa

Det här är ingenting vi andra behöver läsa om! Skicka meddelande?
Avundsjuka även här? Nej, sånt håller man privat! Det är därför väldans lite av mitt "privatliv" hamnar i den här bloggen tillexempel. Det har ni inte med att göra ;)

9 Vänner som publicerar tävlingar

Ex.
Jag är med i en tävling, gå in här och var med du också genom att trakassera alla dina vänner med att lägga upp en fullständigt ointressant bild på en kundvagn med godis.

Det här borde seriöst förbjudas eller kunna blockas! Jag vill inte vara med! Jag vill inte se!

10 Vänner som publicerar vad de lyssnar på

Ex.
Har nu lyssnat på spellistan superdupermegaparty

Ta bort kopplingen till spotify! Nej, jag vill inte blocka detta själv då jag faktiskt vill kunna se länkar folk lägger upp till låtar. Det är nämligen så jag tycker folk ska lösa det om de har något musiktips.

11 Vänner som publicerar spelgrejer och bjuder in till att vara med

Minns inte helt vad som brukar stå då jag försöker att blocka (tack för den funktionen) i stort sett alla spel som kommer upp. Jag vill i alla fall inte vara med!

---

Som ni märker stör jag mig på fasligt mycket på facebook, eller snarare folk på facebook. Jag är med andra ord en av de där som funderat på att ta bort kontot helt. Men så är jag så förbaskat nyfiken av mig att jag inte förmår att göra det! Det är även därför jag har svårt att ta bort vänner jag egentligen inte borde ha på listan. Tänk om de skulle skriva något kul eller intressant som jag då missar?!

Jag är även en bekräftelsesökande person (som jag tror att alla är mer eller mindre, bara på olika sätt) och facebook är ett forum som passar mig för att få en dos av detta. Så jag blir allt kvar... Typiskt...

5 kommentarer:

Ass sa...

Ja just, sen stör jag mig på folk som inte fattat att man kan/hur man ändrar miniatyrbilden... Det var nog allt nu ;)

Lisa Eriksson sa...

jag är med dig :)
Blir oxå upprörd och är ännu mera upprörd efter att läst alla dina summeringar. De stämmer väldigt bra :D
Gaaaaaaah

Ass sa...

Skönt att jag inte är helt ensam i mina tankar :)

DaKiwi sa...

Jag håller med om din lista så helt och fullt att jag inte kunde sagt det bättre själv!

Ass sa...

Det tar jag som en komplimang :D