fredag 9 september 2011

Halo nevus

Besöket på vårdcentralen idag började med ett "OJ" från läkaren. Det känns ju bra... :P Hon fick nämligen upp min journal... "Du har en del grejer här!" Jo... Jag har ju det :)

I alla fall: Bidde en remiss till hud för hon ville (förståligt) inte skära i mig när jag käkar waran. Eventuellt kanske inte dom heller vill det men de har bättre utrustning för det och ska väl få kika på mig som en start. Troligen har jag något som heter halo nevus eller sutton nevus.

"Igenkännes genom att det runt ett pigmenterat nevus uppstår en vit ring eller halo. Detta är ett uttryck för att immunsystemet av någon anledning är aktiverat och angriper hudens melanocyter i området runt nevuset. Detta är ett benignt tillstånd. Man bör observera att hos enstaka, speciellt om patienten är något äldre och halobildningen inte är symmetrisk, kan fenomenet vara ett eventuellt regressionsfenomen runt ett melanom."

Jag har googlat mig fram till att benignt tillstånd borde vara godartat... Så högst troligt allt lugnt... Men jag har ju slagit oddsen förr...

2 kommentarer:

Rhöös sa...

När tar det slut, din tur måste ju vända snart!
Lider med dig!

KRAM

Lollo sa...

Nämen vad 17 Astrid! Kan Du säga till Din kropp på skarpen från Mig att skärpa Sig!

KRAMAR från Lollo