måndag 7 juli 2014

Gäddkungen

Redan i onsdags åkte Elis ut med båten till en lånad plats vid Lillängshamnen i Skoghall. Hans båt såg fasligt liten ut i den stora båtplatsen, bredvid de stora båtarna.

Att han körde ut den i förväg var för att spara tid på lördagsmorgonen när det var dags för fisketävling, Gäddkungen, med start redan klockan 7 ute i Lillängshamnen.

Fick dock börja med att åka till fel hamn för att ställa en bil så att Elis skulle kunna ta sig hem igen när han kört båten till den egentliga båtplatsen. Var väldigt vackert i hamnen där på morgonen.

Vädret gick inte att klaga på denna dag. Strålande sol och relativt lite vind.
Jag fick äran att ingå i Team Mosbricka ihop med Elis och Sebastian trots att jag bara är groupie.

Tävlingen var till ära för en fiskare som gick bort alltför ung förra året, och alla pengar som drogs in denna dag (ca 9000 kr) gick till en minnesfond som ger vidare alla pengar till hjärnfonden och dess forskning.

17 lag var med och tävlade och reglerna var som följer:
1 båt = 1 team, och man tävlar per team
Max 10 spön / båt
Om man inte hade egen båt så hade de fixat några extra båtar som man kunde åka med i sådana fall. Riktigt bra grej!
Det var arttävling som gick ut på att få så många arter som möjligt. Storleken spelade ingen roll.
Man fick olika poäng för olika arter lite beroende på hur svåra/tidskrävande de är att få.
Lax 5 p
Öring 5 p
Gös 4 p
Gädda 3 p
Abborre 3 p
Övriga 1 p / art
Dessutom lades det till 5 poäng för Snorgärs :D Tanken var att den får man ju bara när man inte vill ha den, så den lär vara svårfångad när man väl vill ha den :P Det stämde mycket väl för vad jag hörde så var det ingen som lyckades fånga en sån.

Riktigt roligt upplägg faktiskt! :)

Vår plan var att åka till områden där vi trodde att abborre och gös skulle hålla till för att där få de två arterna och även kunna dra någon hungrig bonusgädda och med tur någon snorgärs.

Dock tror jag att Sebastian förstörde allt med sina foppatofflor... (Man får inte ha det... Så är det bara!)

Fisket var seeeegt...

Bonusgäddan fick vi alla fall upp, modell mini :) Men storleken hade ingen betydelse denna gång, så lika glada var vi för det.

Gösen var svårflörtad trots att vi testade flertalet metoder. Här försökte det prickskjutas med hjälp av ekolodet -men utan framgång.

Testade att spela och sjunga diverse låtar, så som Mio min Mio och Öppna din dörr, som brukar fungera för att få fisken att nappa. Inget hjälpte för gösen...

En abborre ville i alla fall smaka på maggot och fick komma upp en kort sväng och sola. Ja för alla fiskar skulle bara fotas och sen skickas tillbaka.

Trodde inte att vårt skrala resultat på bara 6 poäng skulle räcka så långt när det var dags för rapportering vid kl 14. Fasade att vi skulle komma sist, men det hade varit segt för många. Vinnarna hade "bara" 10 poäng (de hade lyckats få den där gösen vi jagade) och våra 6 poäng räckte till en delad femteplats efter att Johan räknat ihop allas poäng.

Det är tänkt att detta ska bli en årlig tävling och så här ser vandringspokalen ut:

De glada vinnarna, Team Octopus :)

Priser fick vi i alla fall och gossarna var så hyggliga att jag fick båda. Man tackar! Fast det är nog bara för att jag ska vilja följa med ut igen och testa mina nya beten...

Roligaste fångsten för dagen: En trädgårdsstol! :-O Värt ett tröstpris i alla fall :)

Tar du förövrigt den här Varan-TV-referensen? ;)

Efter tävlingen bjöds det på mat, både bullar och korv med bröd. Trevligt!

På kvällen fick även de som ville vara med på After fish på Pitchers där det blev mat och dryck. Hade gärna varit med på det också, men jag prioriterade Putte i parken denna gång. Nästa år tänkte jag dock försöka vara med på alla delar :) Riktigt rolig tävling!