torsdag 14 juni 2012

Rött, vitt, grönt och så lite blått

Ja där gott folk har ni dagens färger! Jag vet egentligen inte vad blått gör med... Men blått ska det vara!

Vad snackar jag om? Jo men Italien spelar ju idag :) Ja, självklart hoppas jag mest på Sverige i EM men Italien har alltid varit mitt andralag. För att ladda inför matchen mot Kroatien ikväll klädde jag därför upp mig till jobbet idag :)


Tjusig barntröja jag köpte för 10 år sedan.... Den är bara lite kort :)

Så det röda, vita och och gröna kommer då från Italiens flagga. Men varför spelar de egentligen i blått? :-O Jag började googla det hela och kom fram till två olika svar. Antingen har det att göra med att de i fick låna några engelska sjömäns mörkblå tröjor (för att inte båda lagen skulle ha vitt) vid sin första match mot Frankrike. De vann då stort med 6-0 och efter det ville de ju inte byta... Eller så har det något med en hyllning till savoj-monarkin att göra...

Aja. för att matcha flaggan så köpte jag med röda gubbarna med gröna blast hem :) 


Nu plockade jag visserligen bort det gröna... Men sen så tillsatte jag både vitt socker och vit mjölk.


Fasligt gott var det!!! Nu är de så där perfekt mogna de svenska gubbarna...

Inga kommentarer: