torsdag 10 februari 2011

Dosor

Nu är jag igång med mitt nya spel, Little Big Planet, och det går långsamt, långsamt, framåt... En stor anledning till att det går så segt är att jag är så obekväm med dosan!

Det här är vad jag är van vid:


Visst inte det minsta ergonomisk och man får skavsår i händerna MEN jag vet exakt hur den reagerar, hur jag ska trycka och det är bara en styrknapp plus 2 actionknappar. Lagom mycket att hålla ordning på!

Har visserligen även Wii (hmm, ja jag är nog lite nördig även när det gäller tv-spel), men den dosan är ju mer vicka, skaka och sånt så den är inte helt jämförbar.


När man använder den som "normal dosa" har den också mer den gamla nintendodosans egenskaper med styrknapp, få actionknappar och skavsår.

Så är det den här dosan då:


Ja inte nog nu med att det är två styrspakar (som inte reagerar som jag vill) utan det är även 4 actionknappar och sen styrpilar (som man egentligen inte ska trycka på i det här spelet men som jag är på konstant hela tiden ändå). Dosan ligger egentligen bra i händerna men jag går hela tiden ifrån ursprungsläget och håller på att tappa den massa gånger.

Det är ju inte nog med spakar och knappar på ovansidan nämligen utan man måste ha med pek- och långfingrarna på ena sidan också:


GAAAAAH!!! Jag blir tokig!!!

Men men, får faktiskt erkänna att det går bättre och bättre... Det som dock irriterar mig mest är att spelet är från 7 år och att jag är ganska rutten på det... :S

Jag går igenom en bana och tycker jag har varit grym! Jag har ju löst allt (tycker jag)! Så räknas det ihop: Du har bara hittat 74% av alla gosaker -WHAT? Jag behöver ett facit! Vad har jag missat? Vad är det jag inte tänker på? Har jag gjort något fel någonstans?

Det är i alla fall ett spel för Jocke! Sådant där: Lista ut hur man ska ta sig förbi ditten och datten grejer. Putta här, tryck där, spring dig, svinga dit för DÅ först kommer det ner en gigantisk sko som du kan åka med. Typ så ;)

Rätt roligt ändå -när det funkar som jag vill och jag hittar alla grejerna! ;)

6 kommentarer:

Lisa Eriksson sa...

Oj oj, inget för mig hör jag :D

Ass sa...

Hehe, nej det är inte ett Lisaspel :D

Jag blir också rätt frustrerad och otålig när jag inte hittar hur jag ska komma vidare :)

Sara sa...

Vi har kört fusk på vissa banor.. Vissa saker går bara inte att hitta på egen hand.

Ass sa...

Var hittar jag fusket!???! ;)

rebecca holm^^ sa...

nice blogg!;)

Ass sa...

Tackar :)