onsdag 17 september 2014

Sightseeing i Forshaga

Helgens besökare (Berra, Karina och Cesar) landade i lördags och efter en rundtur i huset blev det korvlunch med grogg till. Bra start! :)


Efter det var vi redo att utforska Forshaga! Har ju inte hunnit med det så mycket själva, så det är bra att få besök så man får tummen ur :)

Det är bara 500 meter till skogen där det finns en hög med olika spår att följa.


Vi tog dock främst sikte på små stigar bort från de större spåren.

Kamerorna var med och Cesar fick vara fotomodell åtskilliga gånger.


Många svampar i skogen nu. Vissa mer färgglada än andra.


Här fotar jag Elis, som...


samtidigt blir fotad av Karina, som dessutom fotar honom... Så blir det med många kameror på samma gång :) Vad han egentligen gjorde uppe på stubben, det är det ingen som vet!


Berra hånflinade åt oss och allt vårt fotande så när han väl fick för sig att fota en svamp var jag tvungen att föreviga det... och mitt förevigande var visst något som Elis ville föreviga... :D


Har fått ett gäng med bilder av Elis från turen.


Här svamp av en modell som man bör låta bli.


Denna (har för mig att den hette bläcksvamp) ser riktigt frän ut med den svarta färgen som droppar.


Den här döpte jag till violslemskivling... Tycker den ser riktigt otäck ut :S


Vattentornet hittade vi också fram till där i skogen.


Kvällen blev det att moffa oss fulla med godsaker. Egenfångad torskrygg följt av både godis, annat snacks och gott i glasen.


Spelade shotssjuan som ger shots till både den som vinner och den som sist inte kunde lägga. Jag lyckades med bedriften att få båda! :-O Det ska ju inte vara möjligt!


Söndagsmorgonen kikade jag ut från sovrummet och började tro att jag sovit fasligt länge. Var det redan Halloween? Men det var bara grannarna som hade gift sig :)


Efter att ha röstat blev det ytterligare en promenad för att se oss om i stan. En tur till "Klaraälven" blev det, och vi stod självklart så här! :)


Cesar gillade älvens svalkande vatten, men vi andra hoppade över badandet.


En av broarna över älven.


Sist ut spanade vi på Forshagas slott. Kanske inte så slottlikt... men ändå lite pampigt :)


Trevligt och skoj med besök :) Mer sånt tack!

4 kommentarer:

Tidningsbudet sa...

Bläcksvamp kommer jag ihåg att en mykologiskt intresserad dagisfröken lagade till åt oss små kids nån gång för sisådär 300 år sedan när jag var i förskoleåldern. Det var jag som hade uppmärksammat henne på svamparna, och de var inte populära bland de andra barnen... :D

Ass sa...

Åh, kan man äta den alltså? Trodde mest man kunde ha färgen till att måla med eller något :)

Tidningsbudet sa...

Vill minnas att min dagisfröken sade att bläckisar var ätliga så länge de inte hade bytt färg, men det var som sagt länge sedan, och jag blev liksom aldrig någon svampfantast...

Ass sa...

Jag skippar nog att testa :) Svamp är inte min grej heller...