fredag 25 april 2014

Lake

Ett av mina fiskemässiga mål detta år : Att få en lake.

Jag försökte visserligen bara en gång förra året, men misslyckades, så nu var planen att i alla fall få en, oavsett storlek. Det får man inte hemma i soffan så igår åkte jag med Elis ut efter jobbet för att fånga de snuskiga fiskarna. Tycker de ser så läskiga ut... Ormlika...


Hade med mina nya BFT-handskar som jag hade tänkt skulle hålla mig både varm och torr men ändå vara smidiga. Jag var faktiskt både varm och torr men smidiga... Nja...
Skulle nog haft en storlek mindre fall de skulle vara mer följsamma, men då hade de nog varit svårare att få på sig. Ja och sömmarna inuti var inte så sköna.
Aja, bättre än de andra vantarna jag har i alla fall :)


Vertikaljiggade med jiggskalle + nors och dunkade norsen i botten för att få lakarnas uppmärksamhet. Det tog inte alls lång tid innan jag "inte längre kunde känna botten" och sen tyckte att "jag nog satt fast i något". (Jag känner inte helt när jag får napp alla gånger...)

Men där satt den i alla fall :) Min första lake!


Just då hade jag även trippeln! I fiske är det inte Supa, Kn***a, Åka hiss som är trippeln utan: Först, Störst och Flest.

I väntan på fler fiskar blev det så klart matsäcksätande. Nomnomnom!


Fiskarna höll sig undan och jag var rätt nöjd över min trippel. Var även ganska dryg över den...

Vi skulle precis ge upp för dagen men när Elis ska börja veva in får han fisk. Ingen dålig fisk heller!


4,8 kg! För att få registrera sin fångst måste laken väga 4 kg. För att få något att jämföra med så är reg-gränsen för gädda 12 kg. Så det här var väl lite som att få en 14,5-kilosgädda.


Fasen, där rök min trippel och segern gick till Elis (trots att jag försökte lite till efter denna gångst, trots mörkret). Först och Flest ger nämligen bara 1 poäng var. Störst ger 2 poäng :S Ja och som ni ser hade min fisk ingen chans...


Tur att jag hade varit kaxig i förväg, annars hade jag ju inte fått vara dryg alls :)

Aja, jag fick i alla fall min första lake och därmed PB och ett mål avklarat :)

Inga kommentarer: