söndag 17 maj 2015

Mopperally i Hjortkvarn

Blev lite stressad innan rallyt när jag inte kunde hitta nycklarna till Fisens lås när Magnus och Maria kom för att kika på mitt nyförvärv och för att hämta Rataxes som de skulle låna. Tillslut gav jag upp letandet och tänkte att de får se men inte köra så länge. Drog av plasten, som skyddat mot regnet, från mopederna och där var nycklarna... och låset... liggandes på Rataxes :S


Tur att Fisen var kvar trots att han varit olåst :)

Mamma verkade bli orolig över min glömska och gjorde sitt bästa för att jag inte skulle glömma bensindunken, som stod i förrådet, sen när jag skulle hem. En blompinne pimpad med påminnelselapp :)


Störtkrukan på och jag var redo för rally!


Mor fick agera fotograf och efter några försök kom även huvudet med :P


Min kollega Mathias gjorde debut med sin Puch Alabama på Hjortkvarnsrallyt i år. Kul att fler man känner kommer och åker :)


Finns alla varianter av mopeder med och kör. Nyare, äldre, upputsade och... hmm... mindre putsade :) Dock inte mindre charmiga!


Magnus/Linus hade fått hem Zündappen från service.


Självklart var rosa pantern fortfarande kvar och med. Han är nog runt 30 år nu...


De här mindre mopederna är ju också riktigt snygga, men det måste vara ostabilt att åka på dom? Så låga och smala tänker jag.


Silvertanksgänget.


Limpgänget.


Legobilen tjuvstartade och var först ut. Kanske han tyckte att han behövde ett försprång?


Stod och fotade större delen av starten, men det är ganska svårt att få skärpan bra när det kommer föremål mot en.


Blev ett gäng sköna bilder ändå :)


En favoritbild som har så många av de element som är signifikant för ett mopperally. Gubbar, störtkrukor, skinnpaj, läderhandskar och så avgasröken såklart :)


Flakmoppe är ju både snyggt och smidigt om man ska ha med sig grejer. Dock kanske inte helt optimalt på de små vägarna som vi åker på under rallyt.


Kim var också nere och fotade och lyckades fånga Pingo när han begav sig iväg.


179 mopedister var med och körde i år. Något färre än förra året, men fler än vad jag trodde med tanke på att vädret var lite osäkert. Slapp dock regnet även om inte solen sken hela dagen.


Som en av de sista kom även jag iväg. Tack Kim för bilderna!


Alla kom inte runt, eller ens långt...


Pingo var också fotograf så jag fick vara med på många bilder!


Första stoppet och dags för de första frågorna på tipspromenaden. Som vanligt svåra frågor som främst handlade om mopeder.


Denna mattsvarta Puch tyckte jag var riktigt snygg, även om den kanske inte är original.


Korvpaus vid Ålsjön.


Fanns en hel del snygga hjälmar på rallyt också.


En Zündapp som väntar på sin korvätande ägare.


Klistermärksprydd moped med specialbyggt avgasrör.


Korvmästarna Bea och Mimmi.


Eller mästare och mästare...


Såklart blev det syskonfight vid pistolskyttet, men varken jag eller Pingo vill prata om det... Historiens längsta särskjutning -för att undvika sistaplatsen...


Men Magnus var nöjd! Ja, vi andra verkar ju inte alltför ledsna heller är klart :) Ja och lägg märke till att jag i alla fall inte kom sist!


Väldigt nöjd med min Yamaha FS1a i alla fall :) Kul att köra runt på en lite äldre moped! Om 6 år så fyller han veteran!


Stannade i Igelfors och spanade på gamla bilar.


Jag kan ju inget om det heller. Alltså, jag vet inte vad som är extra häftigt och specielt, men jag vet vad jag själv tycker är snyggt, så som sådana här däck :)


En hästkraft.


En svensk klassiker, så mycket vet till och med jag :)


Gillade fronten här, och färgen. 60-tal, säger jag, utan att ha en aning :) Den bara känns som att den hade passat då.


Sen puttrade vi vidare mot fika och målgång.


Prisbordet är fullt med mängder av bra-ha-saker och kepsar i tjusiga färger :)


Efter att ha pluggat priser i gamla hobbexkataloger och mopedhistoria i flera månader fick jag och Linus äntligen vår belöning! Linus var bäst av alla och jag blev bästa tjej. Varsin skruvdragare fick vi och jag fick även presentkort hos en sjukgymnast.

Mathias fick den otacksamma uppgiften att försöka ta en segerbild. Inte lätt när båda försöker förstöra bilder med kaninöron :P


Tillslut fick vi faktiskt till en seriös också :)


Jag och Mathias avslutade äventyret med en glass i glassbaren och han slog på stort med pynt och allt!


Ser redan fram emot nästa år! Kanske får bli något mer rally i sommar också...

1 kommentar:

Sandor sa...

Snygga bilder och spännande läsning!