måndag 20 april 2015

Storfisk nr 1

Jag var som synes fasligt taggad i lördags när jag och Elis på kvällen begav oss ut på jakt efter lake och förhoppningsvis ännu ett PB för mig. Mitt rekord var tämligen blygsamt på 1700 gram så det fanns chans att slå det om vi nu bara lyckades hitta var lakarna höll till.


Tror att jag har kört 4-5 pass tidigare år/säsonger och trots att de andra i båten då fått stora har jag bara fått en enstaka liten. Nu skulle det dock visa sig vara min tur!

Första släppet och jag hann dunka norsen i botten endast ett fåtal gånger innan det högg. 30 sekunders fiske och spöt efterliknade en banan. Jag, ovan vid det mjuka spöt och hur lakar beter sig, förstår inte att det är en stor fisk på gång, vilket kanske var tur, för då stressade jag inte upp mig.

När Elis efter håvningen frågar om jag vill läsa av vågen själv inser jag att det nog är en bra fisk. 4400 gram fördelat på 76 cm. Dock trodde jag att gränsen för att få registrera lake låg på 5000, så jag jublade "bara" över mitt PB som slagits med 2,7 kg.


När jag sedan inser att gränsen för storfisk är på 4000 gram blir det extra jubel i båten och jag lovar sedan visst i euforin att bjuda på mat på väg hem :D


Ytterligare tre lakar var intresserade av mina norsar och en av dom var riktigt fin på 3575 gram.


Eller fin och fin... Jag tycker ju att de ser ganska ormlika ut och har lite svårt att förstå att jag vågat hålla i dom när jag ser det på bild så här i efterhand.


Schysst skäggtöm ihop med ett par ljusblå ögon. Ögon är det förövrigt inte alltid dom har kvar. Ganska vanligt att de är blinda eller har blivit av med sina ögon.


Klockan drog iväg ordentligt och därmed även solljuset så det var inte det lättaste att ta sig in till land igen i mörkret.


Tog det dock väldigt lugnt, så det gick utan större problem.

Första regarten avklarad. 19 kvar till jag får vara med i Hall of fame! ;)

Inga kommentarer: