söndag 11 januari 2015

Hockeylördag

Igår förmiddag mötte jag upp Micke i Löfbergs Arena för en riktig hockeylördag. Först ut på programmet stod damernas match mot Västerås.

Det är ju första säsongen som Färjestad har ett damlag i år och jag hade ännu inte varit och kikat på dom. Var ju lite svårt att veta vad man hade att vänta, och jag kan väl faktiskt erkänna att mina förväntningar inte var så höga på själva spelet. Trodde dock på vinst då de har varit väldigt bra resultatmässigt tidigare under säsongen.

Ja och mycket riktigt trillade målen in och matchen slutade tillslut 11-1. Spelmässigt var det dock bättre än väntat gällande både passningsspel och speltanke.

Lite komiskt var att jag twittrade under matchen:
Damerna bättre än vad jag trodde :-) Extra plus till Emelie Johansson, spelskicklig och stark, och Sara Kask med stänkare i krysset!
När jag sen läste igenom matchrapporten på hemsidan stod det:
Karlsson väljer att plussa lite extra för just Kask samt forwarden Emelie Johansson:
WHAT?!? Okej, det var ju inte så mycket publik (typ 150) men publikens reflektioner över matchen borde väl inte komma med in i matchrapporten?
Sen läste jag lite mer ordentligt och såg att assisterande tränaren hettte Anton Karlsson :)


De vadderade stolarna i arenan byttes mot en lila sittdyna på en träplanka inne i hallen bredvid, Kobbs arena. Tur att det fanns sittdynor för satan vad kallt det var :S Fötterna började domna bort direkt.


Jag var dock inte så fokuserad under första perioden av matchen vi skulle se där, J20 FBK-HV71. Herrarnas masstart i Tour de ski lockade mer, så jag satt med mobilen istället och följde den :)

Efter det återgick jag till hockeyn igen och kom att tänka på en klassisk kommentar i släkten: Du kan kalla mig Enok om du vill! :)


Gillar att även väggen i hallen där de yngre Färjestadspelarna håller till har mottot STORT HJÄRTA HÅRT ARBETE :) Då lär de sig tidigt vad som gäller i vårt lag.


Reklamen på sargen bakom målet var ordentligt sönderskjuten och jag skrattade åt mig själv när jag sa till Micke: Snacka om SARGad reklam! :D HAHAHA!!!
Roligt, eller hur!? :P


Siste perioden fick de klara sig utan oss då mina fötter behövde värme och våra magar behövde mat. In till Löfbergs igen för kebabrulle innan nästa match, herrarna mot Leksand. De hade dock skött sig och vann i förlängningen med 3-2.

Alltid nervöst att möta Leksand, den största familjefighten, men man kanske borde kunnat räkna ut direkt att det skulle bli platt fall för Leksand när ena målvakten stöp direkt när han kom ut på isen. Han hade missat att ta av skridskoskydden :)


Trodde först på en publikflopp då det inte ens var halvfullt med bara en kvart kvar till matchstart. Vädret hade nog ställt till det för många resenärer och sen blir det ju lätt kö vid parkeringsautomaterna nära matchstart, för snart var hallen närmare full :)

Ja och vilken match det blev :) Bästa för säsongen och 5-0 på resultattavlan. En sån där match som gör att man återigen vågar tänka SM-guld. Rajala hade lekstuga och fintade bort motståndare genom att slå den till sig själva via baksidan av målburen.

Nu krävs det ju sånt här spel under längre tid för SM-guld är klart, men känslan är i alla fall bättre nu än tidigare. De kan ju! Extra skönt med vinst i alla matcherna under dagen :) Bra hockeylördag!

Inga kommentarer: