lördag 10 januari 2015

Dumlemuffins

Varje gång Elis ska ha fredagsfika till jobbet känns det som att det slutar med att det är jag som bakar och inte han. Hur går det till egentligen? :-O

Jaja, det var i alla fall ett bra läge att testa en av mina julklappar, en köksassistent :)


Ni vet väl den gyllene regeln när det gäller bakning? Allt med choklad är gott! :) Så jag tänkte, choklad i choklad, det måste ju vara ännu bättre! Dumle-muffins blev det med andra ord och ja, jag kanske råkade nalla några dumle innan själva bakningen drog igång, därav den öppna påsen...

Under själva processens gång såg väl kanske inte smeten så trevlig ut. (Nackdelen med genomskinlig bunke antar jag.) För det är väl inte bara jag som får Austin Powers i tanken när ni ser det här? This coffee smells like shit...


Dumlemuffins

100g smör
2 st ägg
2,5 dl strösocker
4 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
0,5 tsk bakpulver
1 krm salt
2 dl vetemjöl
1 påse dumlekola

Smält smöret.
Pluspoäng om du lyckas göra det utan att skvätta ner spisen och väggen bakom med sprättande flott.

Vispa ägg och strösocker poröst.
Vispar du för hand betyder det: Vispa så länge du orkar. Annars: Vispa tills det ser fluffigt ut.

Blanda ihop de torra ingredienserna: kakao, vaniljsocker, bakpulver, salt, & vetemjöl.
Här är det en fördel att inte råka ta både mängden för vaniljsocker och bakpulver ur samma burk. Har jag hört...
Vad fasen, det var sent och burkarna är ju lika i formen :S Men men, hellre extra vaniljsocker än extra bakpulver antar jag?! :)

Tillsätt de torra ingredienserna ihop med det smälta smöret (som fått svalna till fingervarmt). 
Om man har dåligt med tålamod är inte fingervarmt så jäkla kinkigt.

Fyll muffinsformar med smeten och tryck ner en dumle i varje muffin.
Om man tycker endast en dumle/muffin låter snålt kan man trycka i lite extra och det är även slugt att dela på dumlen så att den smälter bättre.


Nu kanske ni tänker: Hur fasen har hon ställt formarna? Var är de prydliga raderna? Har hon helt glömt sin asperger light?
Ja, det blev ju så dumt att det blev 13 stycken :S Hur fasen ställer man det på något bra sätt? Jag övervägde faktiskt att skippa den sista för att få 12 stycken. Istället fick jag med vilje ställa dom i prydlig oordning så att det inte skulle finnas något mönster alls :P Inte lätt alla gånger ;)

Grädda i nedre delen av ugnen i 225 grader ca 10 min.
Om du kör dubbel sats (för att med godare samvete kunna lämna mer för att slicka i bunken) så kan du få även göra större muffins, men då kan du öka tiden något.
Man kan dock inte köra sticktestet för att se om muffinsarna är klara (stickan okladdig) eftersom muffinsarna innehåller smält dumle som inte stelnar i ugnen. Kör man sticktestet kommer man alltså ha inne muffinsarna för länge. Har jag också hört...
Det kan man dock rädda genom att värma dom lite innan servering så blir de inte för hårda :)


I originalreceptet stod det att man skulle servera med grädde, men inte i mitt (jag vill ju inte förstöra godsakerna). Istället blir det:
Servera med sked. 
Ja för den blir ganska kladdig och svår att äta annars.
För variation, lägg även till glass. 

Nomnomnom!

5 kommentarer:

Tidningsbudet sa...

Nu kör ju jag egentligen LCHF, men jag har som regel att om man lagar det själv så får man synda med socker någon gång ibland. Jag tror att det här får testas till den där gången... :)

Anonym sa...

Har du testat med polly i? Det blir också väldigt gott ��
//Emmelie

Ass sa...

Hehe, om man inte äter alla själv så känns det inte lika hemskt dåligt heller ;)

Åh, polly, va gott! Men frågan är om jag kan hantera en sån kaka... :S NOMNOMNOM!!!

Michelle sa...

Prydlig oordning är det värsta att få till. Sen när man tror att oordningen är så prydlig som man vill ha den ja hittar man inte ett mönster eller en prydlig linje mitt i den prydliga oordningen då!? JO det gör man och så får man ett anfall light.

Ass sa...

Du förstår mig! :-)