söndag 12 oktober 2014

Jakten på den feta höstdamen

När man går upp klockan 4 på morgonen är inte frukost det första man tänker på. Istället ligger fokus mer på att hålla ögonen öppna. När en heldag på sjön väntar får man då istället packa med sig mat och snacks för att klara dagen. Varken jag eller Elis är så bra på att packa ner nyttiga saker dock, men att plocka med oss goda saker, det kan vi! :)


I lördags gick resan långt ut i de Värmländska skogarna för att se om det fanns någon hungrig gädda hemma. Hade fått information om vilken ramp i sjön som var den bästa så vi tog sikte mot den. Efter att ha hittat rätt kan vi säga så här: Jag vill inte se hur de andra ramperna ser ut! Tror knappt de kan kallas ramper om de är i sämre skick än denna.


Men men, kändes ändå som att det skulle fungera att traila i och ur så vi packade i alla grejerna i båten och backade ner i sjön.


Trailern fick lite stryk på grund av den stora nivåskillnaden, men i och ur kom båten. Inte illa för två trailerrookies!


Hösten gjorde sitt bästa för att sätta färg på vår tur och jag tycker att den lyckades relativt bra :)



Mattermosen var fylld med svettig korv. Eftersom jag inte är förtjust i kokkorv så blev det grillade som fick följa med. Funkade bra till en början, men man vill nog inte ha dom där alltför länge eftersom det då blir någon slags blandning av kokad och grillad och det är inte bara gott...


Gäddorna var svårflörtade så det blev mer fotande än drillande under dagen.


Så här många fiskar fick Elis på hela dagen. Jag kunde dra hem segern på hela tre stycken varav den största på ca 3 kilo... Ingen höjdardag om man ser till fångsten med andra ord.


Vi hade i alla fall tur med vädret som det så fint heter, ja och det hade vi. Solen sken till stor del och vinden höll sig lugn.


Det var först på eftermiddagen som de mindre trevliga molnen tittade förbi och lagom tills båten skulle upp kom en störtskur. Typiskt...


Att gå upp flera timmar innan tuppen är slitsamt, så det kan behövas en powernap ibland. Jag gillar Elis mycket raka sovstil :D


Som hämnd för att jag smygfotat honom när han sov tyckte han att det var läge att ta en selfie när jag hade kissepaus :S Men men, jag får väl bjuda på den. Jag hann i alla fall posa :P


Får väl förtydliga att jag inte kissar på båten utan har en hink till hjälp. Kanske borde överväga en sån där tratt så att även jag kan stå och kissa från relingen.

På väg hem såg vi några märkliga kossor. De var randiga! :-O


Trodde först att det var helsvarta kossor som hade någon slags magvärmare eller något, men de var randiga. Undrar vad det är för specialsort...

Stämplade in hemma vid niotiden på kvällen. Lååång dag och utan den fiskemässiga framgång som vi hoppats på. Nästa gång... DÅ!

Inga kommentarer: