onsdag 18 december 2013

Brevens Bruk - Julmarknad

Om man ska orka gå på julmarknad gäller det att ladda med en ordentlig frukost, ja och det gjorde jag verkligen! :)


Eller ordentlig... Det kanske var att ta i... Det var i alla fall mycket gott :)

Jag och mor åkte efter frukosten iväg till Brevens Bruk. Ett Brevens Bruk pyntat med blåa lysande bollar lite överallt. Nu syndes det ju inte så där jättebra när det var ljust ute... Men jag kan tänka mig att det är riktigt fint i mörkret!

Vi började med att gå till rostugnen och numera är även min suddiga mor en rostugnsvän :) (Jag hade lite problem med objektivet jag lånat... ) Det firade vi med glögg och att titta på ett bildspel från Breven.


Utsikt från rostugnen:


Insikt(?) in i rostugnen:


Det blev riktigt varmt där inne vid elden så där kunde vi inte stanna alltför länge om vi inte skulle förfrysa sen när vi gick ut igen.


Istället spatserade vi vidare, mot granen, även den pyntad med bollar :)


Vidare mot försäljningen. Lite osäker på vad denna dam sålde dock...


En sån här pinne köpte jag faktiskt. Tänkte att det kunde vara snyggt istället för marschaller på jul. Ja och godare kommer det att lukta också :)


Breven är vackert året runt med sina gula byggnader.


Det fanns mycket att köpa, men mycket är i min mening skräp och onödigt... En pinne däremot! Det är nödvändigt?! Hmm... Aja :)


Var såklart tvungen att kolla till bryggan! Den var kvar, men jag skippade att ta någon bryggpilsner denna gång...


"Ankorna" var som vanligt på plats och jag tänkte att jag skulle smyga fram för att fota dom.


Något smygande hade jag inte behövt hållas med. Bara jag böjde mig ner kom änderna rusande mot mig. De trodde väl att jag hade kebabchips eller något...


Besvikna såg de surt på mig när de insåg att jag inte skulle ge dom något att äta...


Vandrade vidare bland de gula husen...


Ja till och med kyrkan är gul i Breven!


Gick bort till fiket för att värma oss och få något gott i magen. Det var bara runt nollan temperaturmässigt, men det var ruggigt som bara den :S


Mysigt café i alla fall :) Nästan som att vara hemma hos någon.


Vidare mot Ateljé Breven där man bland annat kunde köpa stenhus. Kanske är ett sånt jag får köpa mig om jag ska få ett hus... Billigare än de jag har tittat på i alla fall :)


Hembydsföreningens lokaler spanade vi också in. Ett gäng med lotter bjöd mor på.


Vinst! :) 3 paket kaffe till suddig mor.
Se lite glad ut!
Det här var bilden hon såg gladast ut på... Man kan ju tro att hon inte gillar kaffe, eller att vinna! Eller så var hon något trött på mitt fotande... :S


Det finns faktiskt några röda hus också!


Men främst gula som sagt...


Vi avslutade där vi började, i rostugnen.



En korv vid brasan var vi allt värda!


Men det är allt lite läskigt där inne i rostugnen... Jag menar med alla döskallar på väggarna! :-O


Nöjda med både korv och julmarknad, men det var skönt att sätta sig i en varm bil igen och bege sig vidare mot mer äventyr.

Inga kommentarer: