söndag 26 juli 2015

Åfjärden - Del 1

I torsdags fick även Elis gå på semester och han tog sig då också ner till Hjortkvarn där vi först blev gödda av mor och sen åkte ut till min släkts gamla sommarstuga. Numera är det bara Pingo kvar från släkten som har hand om den ihop med en kompis.


Pingo var med och såg till att vi kom in överallt och visade var saker fanns.


Den kanske inte ser så mycket ut för världen, den lilla stugan, och det finns varken el eller vatten, men för mig så framkallar den många känslor och minnen. Jag har inte varit här alls så mycket som mina syskon, som ofta var här med pappa och farfar, vilket gav mamma välförtjänt semester hemma :) Men jag har ändå väldigt tydliga och glada minnen härifrån. Extra kul när så mycket har byggts av pappa och man kan se hans prägel på saker :)


Ett rum och kök, eller numera kanske två rum och pentry. Vardagsrummet gillar jag med alla fönstren.


Köket har fått en våningssäng istället för köksmöbler.


Så köket kan väl numera klassas som ett litet pentry.


Jordkällaren vågade jag inte titta in i! Där bor ju källargubben!!! :S


Att en spång kan få mig att le :) Men hur många gånger har man inte sprungit där fram och tillbaka till boden och båten, trots att man inte fick springa på den såklart...


Flöte modell äldre...


För mig var det en nostalgitripp att få komma in i stugan igen och se alla sakerna.


Tror inte det är så fasligt många som skulle bli glad av att se denna tavla (konstnären får ursäkta).


Eller utbrista "Åhhhhh" av att se ett brödfat :P


Elis lät mig hållas när jag jublade över att hitta våra gamla kritor.


Ja och snygga partyhattar :P Undrar om Pingo ofta brukar använda dom...


I stugan kan man även hålla koll på humöret hos herrn och frun :) Lustigt att de är identiska förutom på rar/söt och ilsken/hysterisk...


Båten var kvar!


Är oklart om den varit i sjön sen jag och Jocke var där på paddeltur för några år sedan :)

Inga kommentarer: