tisdag 3 maj 2016

Gädda i solsken

Har dragit mig lite för att bege mig ut på längre fisketurer på senaste tiden när vädret inte har varit det bästa. Nu utlovades dock sol, inte så mycket vind och dessutom hade jag beställt ett nytt bete av Elis. Lite svårt att se på bilden, men den är snyggt "oljigt" blå och modellen har funkat bra hittills i år.


En eftermiddagstur blev det i alla fall på några timmar. Bara en detalj... Elis glömde betet hemma! Han var väl rädd att jag skulle utfiska honom totalt med det ;)

Mycket behagligare väder än vad jag trodde innan och jag kunde till och med skippa den klumpiga flytoverallen. Skönt!


Tävling var det såklart som vanligt och Elis trodde att hans variant av pikeslayer, som faktiskt egentligen är likadan som min, skulle kunna ge honom segern. Jag lät honom få den chansen och sa att jag väntade lite med min gulsvarta gäddskövlare, som fick börja på avbytarbänken.


Hans "kopia" av pikeslayern gav som vanligt ingenting, och efter några timmar sa jag att han hade fått nog med försprång, det var dags för min "äkta vara" att dyka ner i vattnet. Jag hann inte ens få på knarren och korrigera paravanen färdigt innan det högg på den :D Haha, det är ju löjligt vilken skillnad det är på dem, som är så lika egentligen!


Ingen jättefisk, men "en fin fisk på fem sex kilo" som de säger, nära metern :P

Efter detta bytte Elis ut sin kopia...

Han drog dock störst gädda under turen även om jag fick flest.


Det gjorde inte så mycket när jag hade sånt flyt med min pikeslayer ;) Det gäller att vara kaxig innan, ibland funkar det! :)

Inga kommentarer: