lördag 13 mars 2010

Schlagerhöjdpunkter

Youtubade loss igår i min ensamhet och satt och skrålade till gamla schlagerlåtar och tänker nu bjuda på en drös av mina absoluta favoriter,eller låtar som jag på något sätt har en "relation" till, ja, eller kanske bara tycker är hemskt rolig :)

Den tidigaste favoriten jag har är en klassiker som jag är ganska säker på att alla har hört någon gång. Den charmiga Claes Göran står och svänger på kroppen, knäpper med fingrarna och har någon sorts mystisk sängkammarblick... Han måste varit omåttligt populär bland damerna under den tiden!

Flyttar oss fram 4 år till en låt som har förföljt mig i körer och på blockflöjts- och pianolektioner. Blir glad av denna låt och av dessa fyra överlyckliga människor med sådana fina textrader som "Nynna en sång, tralla en trall"

Går väl inte att undgå att ta med ABBA. Måste säga att de har gjort sig förtjänta av alla sina pengar. Förstå vilka hemska kläder de har skämt ut sig i över hela världen och miljarder av människor!


Året efter kom dock låten framför alla andra. En låt som alltid varit med på alla roadtrips och annat vi har varit iväg på. Man måste älska den! :)

Det är troligen bara några få av er som känner igen nästa. Jag lyckades inte ens hitta mer än en liten snutt på youtube -men den gör mig lika glad ändå. Helt värdelös text och en spinkig mustaschman...

Tomas Ledin är inte den jag förknippar med melodifestivalen egentligen, men han har ju varit med hur många gånger som helst! Min favorit med honom är JUST NU med sparken :D

1982 var det förbjudet att röra på armarna i framträdandet! :-O I alla fall trodde de här tre lebbarna(?) det...

Den här är mest kul för att jag har en kompis som heter Micke Call -och det är väl det de sjunger?!? Lägg märke till att de faktiskt har matchande frisyrer...

Alla som någon har träffat Schlageroskar har fått lära sig den här låten och de flesta andra från 1985. Kolla handföringen och gesterna... Det är bra alltså! ;)

"Jag ska vara med i melodifestivalen, vad ska jag göra med håret? Jag vet, jag sprayar två fläckar! En rosa och en grön!" ???


Kan ju inte lämna 1985 utan att ta med en av de mest kända schlagerlåtarna. Innan alla viktförändringar och falukorvar.

Låtar man haft på kassett har man en speciell relation till alltså...

När vi ändå är inne på Lena. Hon syr sina egna kläder... Om, om igen... ;)

Det blir mycet från 80-talet... Det var bättre förr! 80-talet, vart tog du vägen? ;)

Ta bara dessa fluffiga kalufser och "sagta tog mein hnd". Det måste man bara gilla :D

Jag funderar lite på om Lena PH var med och fixade Lottas kläder här...

Pampig finlandssvenska -Haha, ja vad ska man säga!? Klassiker är den i alla fall...

Ingen förfest borde ta slut utan att sjunga denna sång som uppladdning inför kvällen! Helst ståendes i "gruppring" :D Eller vad säger ni? ;)

Det här är helt okej tycker jag?! Nej men kolla fotföringen med "klackdansen", haha! Hur många gånger har man sjungit den här...

Inte många som vet det här men grundaren till Backstreet Boys fick faktiskt inspiration från denna låt... 1990 är ett av de år som jag haft på VHS och kan väl därmed lite för bra... :$

Det är ju helt ofattbart att Loa kunde komma sist med denna pampiga låt...

Men min absoluta favorit från 1990. En sensation att inte den kom sist faktiskt. Kostymen, skjortan, frisyren, dansen, kören -Allt är bara fel (ändå en favorit) :D Tur att Loa var med ;)


Jag var så sur när min favorit Lizette inte vann! :( Ja, och tro det eller ej -jag var avundsjuk på de här kläderna! :-O Hur är det möjligt?!?

Nästa favoritår (som jag hade på VHS) var 1994. Pinsamt nog kunde jag till och med en del danser från det året... Detta är faktiskt så är det här är en låt jag tycker är fin på riktigt. Det trodde ni nog inte om mig...

Tror han lyckades få in flest fingerknäppningar i en låt i detta framträdande... Så "sött" han slänger med håret också... För att inte tala om de matchande kostymerna...

Som 13 åring kunde jag inte undgå att bli förälskad i Jan Johansen.... Haaa haaa haaa haaa....

Alla känner ju till att Arvingarna tävlat med Eloise, men kommer ni ihåg denna? Glömt den? Ja det försöker nog Arvingarna också göra... Bo dib bo di bo dibbley do
Lyssna på det rockiga soundet... (Här var jag kär i Lasseman istället)

Den här låten tänkte jag ta med mest för att få lägga upp den snygga bilden på Lisa när hon på maskerad med två kompisar var utklädd till Afro-dite. Helt fläckig i ansiktet i egensydda klänningar :D Tyvärr så hade jag den bara på vanligt kort och orkade inte ta ett kort på kortet och lägga över... Ni som var där minns ;)
Schejki schejki -Är den ena sjuuuukt lång eller de andra korta?!? Kanske båda...

Barbados Magnus och Alcazar är ju alltid mina favoriter så fort de ställer upp så vore ju dumt att inte ta med något av dom. Det här är nog den jag rankar högst -ja och dansen här har jag ju också kunnat... :S

Sista schlagern ut blir Nanne och den låt ni inte ska få mig att sjunga på singstar på fyllan :S Håll OOOOOOOOOOOOM mig!!! :D

Sist så bjuder jag på ett sidospår som jag råkade komma in på igår... Tycker den är så rolig :D Passar ju mig också ;)

2 kommentarer:

Göran F sa...

haha, googlade på göran folkestad +kassetteband, då kom det upp en bild på dig:)

Härligt att Göran förgyller ditt liv.

Ser även att du tagit till dig Li Berg, Perikles och en massa andra godingar:)

Men som sagt...stjärnorna kan ha makt, det har någon sagt eller

VAD TROR DU

/ GÖRAN F

Ass sa...

Haha, varför sitter du och googlar det, kan man ju fråga sig!? :D

Det finns många gamla godingar. Dagens melodifestival har ingen chans mot de gamla ;)

Jag vet hur det känns!

/Li Berg