fredag 13 december 2013

Julbord

Igår var det dags för jobbets julbord, denna gång på Terassen i Mariebergsskogen. Riktigt schysst utsikt över Mariebergsviken och i mörkret är även Orrholmen fint att titta på :)

Men nu var det ju inte därför vi var där! Maten!

De hade ett 10-tallriksupplägg. Jesper hade med andra ord inte varit klar än...

Jag däremot som inte är så förtjust i mat/julbord klarade mig på något färre :P Var dock riktigt nöjd med det jag åt! Ruggigt bra service och trevlig personal dessutom!

Tallrik 1:
Sill Ängebäcks potatis, 4 sorters sill, alla förädlade i vårt kök, Sillsallad, Inlagd strömming. Juliga ägg från hönera i Lene, Humustårta. Sallad på picklade vintergrönsaker, Hårdbröd fr Pyramidbageriet

Tallrik 2: 
Fisk 3 sorters lax från Lillängen med tillhörande såser, Vänerpaté , Tunnbrödschips laxröra, och Lättgravad och lättrökt gädda.

Tallrik 3: 
Kallskuret Julig korngrynssallad, Gräddpastej, Låda a la Råda, Rödlöksmarmelad, Pressgurka, Rödbetsallad, Skinkaladåb, Rökt Lindåslamm, Pepparotsgrädde, Slagsideskôrv på kalv, Specialgjord julskinka, 3 sorters senap, Hackkorv, Tjälknöl på nöt, Robbans kalkonkorv, Spickekorv, Hjortsalami, Lättrökt vildsvin, Lingon & fikon chutney, Blåbärschutney, Griljerad kålrot.

Jag klarade av de första tre tallrikarna på en tallrik faktiskt. Potatis, ägg, gädda, skinka, vildsvin och lite körv.

Tallrik 4: 
Små varmt Köttbullar, Prinskorv, Kryddiga julrevben, Äppelmos, Jansons Frestelse, Mormor Guntans Värmlandskorv, Olines rulle med räkstuvning Sillbullar i korintsås. Älgskavs wok, Finnskogens rotsakslåda, Bruna bönor, Brysselkål, Rödkål, Långkål, Grönkålstarte

Mer körv och köttbullar såklart, men favoriten blev helt oväntat rotsakslådan...

Tallrik 5:
Lutfisk Vit sås och senaps sås, potatis och olika peppar sorter.

Hoppade över den tallriken faktiskt...

Tallrik 6: 
Favoriterna i repris av de 4 första tallrikarna.

Jag sparade bonustallriken och tog istället mina favoriter av tallrik 10 en gång till :)

Tallrik 7: 
Ost & bröd Lakeneost, Get ost från Lillängen, Ekologisk grönmögelost, Julig färskost, Terrassens brietårta, Hallonmarmelad med lakrits, Päron & äppelconfitte, 3 sorters bröd, Vårt eget julknäckebröd.

Här var jag ganska mätt, men några kex med ost blev det allt.

Tallrik 8: 
Ris a la Malta med saftsås från Torfolks Gård

Jag skulle nog säga att detta var den bästa tallriken! Jag visste knappt att jag tyckte om Ris a la Malta! :-O

Tallrik 9: 
Kakor & Kaffe Mandelmusslor med hjortron grädde, saffransskorpor, julkaka, småkakor

Det är ju alltid trevligt med fika...

Tallrik 10: 
Konfektyr & godis Knäck, Rischoklad, Vit fugde, Rocky road, karameller Fruktfat, Skumtomtar

Inte helt oväntat tycker jag avslutningen var riktigt bra :) Tur att det är en annan mage för godsaker!

Vid ingången hade det pyntats med ett gäng tomtar.


Jag misstänker att en gäst också ville pynta... För bland alla tomtar låg ett äpple som något tagit en tugga av. Bettet såg ut som en mun och så hade äpplet fått ögon och näsa också... :-D


Undrar hur länge det kommer ligga innan de märker det bland alla prydnader?! :)

Inga kommentarer: