måndag 2 november 2015

Snart har jag fågel!

Ett annat projekt som egentligen skulle varit gjort för länge sen var att snygga till pappas gamla fågelholk/fågelbord, eller vad man nu vill kalla det.


Nu har jag i alla fall tagit mig tiden att ge mig på något som jag aldrig donat med förr. Det låter säkert enkelt att bara skrapa bort och måla ny färg, men i mitt huvud dyker det upp massa frågetecken.
Hur mycket måste jag putsa? Vad är bäst att skrapa/putsa med? Vad ska det vara för färg? Hur stor pensel borde jag ha? Vilken ordning bör jag måla? Hur lång tid tar det att torka? Hur får jag rent fingrar och kläder efteråt? Ja och så vidare... Så för mig är det inte "bara att måla" som så många verkar tycka.


Jag körde i alla fall med sandpapper för att få bort den gamla färgen och kände mig lite missnöjd att jag inte fick bort allt, tills jag blev upplyst om att det inte gjorde något att det var kvar färg som satt fast. Ja så egentligen kanske jag putsade onödigt mycket, men men, hellre det! Ja och byxorna kan man ju tvätta :)


Återgick inte till originalfärgerna utan istället gjorde jag ett försök att få holken att efterlikna vårt hus med hjälp av efterlämnad husfärg.


Lite vit färg fanns också, även om jag inte är så säker på att den passar för utomhusbruk, men men... Någon röd färg till taket fanns det dock inte, så det var det enda jag behövde inhandla.


Lyckades inte spetta mig ner så fasligt långt, så jag hoppas att den kommer stå pall för vädret, men nu står den i alla fall utanför köksfönstret.


Katterna borde inte lyckas komma åt fåglarna där, men vem vet, de är ju sluga...


Känns lite extra kul att få upp holken till allhelgonahelgen när man minns de som inte är med oss längre lite extra.


Hoppas han är nöjd med mig, farsgubben :)

Inga kommentarer: