fredag 21 augusti 2015

Paddla paddla hela dan

Nu har kanoten fått flytta hem från Elis mamma och den fick direkt komma ut på äventyr. Kvarntorpsån, som jag och Elis spanade på under vår cykeltur till Deje, skulle inspekteras från vattnet.


Kunde komma relativt nära ån för att lägga i och det var bra underlag så man kunde putta och dra kanoten istället för att bära den.


Mot Smårissjön! (Jag vet, vi borde ha tvättat kanoten innan...)


Snart kom vi fram till Klarälvsbanebron och än så länge var ån bred och behaglig att paddla på.


Den kändes dock geggig och full med alger och diverse växtlighet.


Det var en del stockar, stenar och grenar att undvika, men det gick utan större problem att ta sig fram.


Paddla paddla hela dan...


Efter ett tag började det bli smalare, mer strömt och fler stenar att försöka undvika och ganska snart efter det möttes vi av en liten stenvägg. Inte så stor, men för stor för att kunna passera med kanoten.


Det blev med andra ord att bära kanoten en sväng. Dock inte mer än ca 30 meter, så ingen fara.


Efter hindret kändes vattnet fräschare och det var inte alls lika mycket geggiga växter.

Tog en (av flera) fikapauser på en äng, något nervösa att det skulle vara en kohage och att vi snart skulle få sällskap av ett gäng nyfikna kor.


Vi slapp dock sällskap och kunde gotta oss i solen i fred.


Jag åt bulle! Jag älskar min bulle!


Fanns bara en sak att klaga på, myggjävlarna och andra elaka saker som biter! :(


Lite för mycket insekter för min smak, så jag låg och vevade med både armar och ben i luften.


Under tiden fick Elis en sarv, något oväntat på popper!


Efter ca 5 km var vi framme vid Smårissjön där vi paddlade runt och kikade lite.


Sen var det bara att paddla tillbaka igen...

Inga kommentarer: